28 Mayıs 2010 Cuma

LİNÇÇİ Adnan Tönel gibi zavallıları besleyen BİRGün gazetesi, sadece sosyalist sanatçı Hilmi Bulunmaz'a değil; işine gelmeyen herkese sansür uyguluyor

Birgün gazetesi Yazıişleri Müdürü Ahmet Tulgar, gazetesinde yayınlanmayan ve sansür iddalarına neden olan yazılar hakkında Medyakronik'ten Mustafa Kuleli'ye konuştu.


Birgün de sansürcü çıktı!


Mustafa Kuleli
mkuleli@medyakronik.com
12 Ağustos 2008


Önce Milli Gazete, Arçelik reklamlarındaki temsili annelerin etek ve kol boylarını uzattı; sonra Taraf, Ezilenlerin Sosyalist Platformu’nun ilanındaki siyasetçi-asker-derin devletçi yüzlerini kaldırttı. Zaman’ın, Avea reklamındaki maymunu, editörler evrim teorisini kabul etmediği için silmesi, gecen haftanın son bombasıydı. Son birkaç gündür de internette, Birgün Gazetesi ile ilgili sansür dedikoduları dolaşıyor.

Birgün ile ilgili üç temel iddia var. Birincisi ve en güncel olanı Birgün Kitap Eki Editörü Gökhan Gençay’ın Nazlı Eray ile yaptığı ve 4 Temmuz 2008 Pazartesi günü yayımlanan söyleşiden, Stalin ile ilgili bir soru ve yanıtının çıkartıldığı yönünde.

“Stalinizmle alakalı bir soru, kendine ‘siyasi komiser’ misyonu biçen Ahmet Tulgar tarafından söyleşiden çıkarılmıştır. Özgürlükçü hareketlerin tümüne açık, bağımsız bir gazete olma iddiasıyla yayın hayatin sürdüren Birgün’de böylesi bir sansürcü zihniyetin pervasızlığını, iktidarını protesto ediyorum ve ilgililerin bilgisine sunuyorum” diyen Gençay’ın, çıkartılan sorusu ve Nazlı Eray’ın yanıtı şöyle:

Gökhan Gençay: Stalin, politik perspektifi ve sosyalizme, Bolşevik Partiye verdiği yeni ‘nizamla’ dünya solunun büyük bir kesimi tarafından olumsuz bir mirası yüklenmiş bir figür olarak addediliyor. İdeolojik anlamda Stalinizm de solun içinde bile artık esamesi okunmayan bir duruş. Bu bağlamda sizin Stalin ve Stalinizm hakkında düşünceleriniz neler, kitabınızın yazılma aşamasında bu konuda farklı bakış açıları edindiniz mi?

Nazlı Eray: Romanda Stalin’in politik persfektifi veya Bolşevik Parti’ye verdiği yeni nizamla pek ilgilenmedim. Beni ilgilendiren özel yaşamı ile adamın kendisiydi. Stalinizm çoktan demode oldu; yok olmuş, bitmiş, kapanmış bir devrin adı bence. Ama Stalin çok ilginç ve hâlâ bu ilginçliği devam ediyor. Bu yüzden onun yaşamını, bu zamana kadar kapalı kalmış hayatını uzun araştırmalara değer buldum. Terör devri, 1937-38 yılları özellikle ilgimi çekiyor. Stalin’in ölüm makinesi yakışıklı Yezhov nasıl o hale gelmişti? İnsanların içindeki katil yan nasıl tetikleniyordu? Bir insan Lubianka’da günde ikiyüz kişiyi nasıl vurabiliyordu? Bütün bunlar günümüzde psikiyatrlar tarafından batıda araştırılıyor. Belki de insanlar Stalin devrinin hesabını vermekte zorlanıyorlar. Stalin’in ölümü ile her şeyin birden bire bitivermesi de ilginç. Bu, zamanında onun ne kadar güçlü olduğunu gösteriyor. Bu ezici gücü nasıl elde edebilmişti?

Birgün’le ilgili ikinci iddia, Ümit Bayazoğlu’nun bir yıl kadar önce Birgün için yazdığı “Behemehal lağvedilmeliler!” başlıklı yazının yayımlanmadığı ve yazarın gazeteden uzaklaştırıldığı yönünde. Tüm sendika ve meslek örgütlerinin eleştirildiği ve yeniden örgütlenmelerinin önerildiği yazının tamamına, sayfanın en altındaki linklerden ulaşabilirsiniz.

Üçüncü iddia ise, Birgün’de Finans-Politik sayfasını hazırlayan ve şu an Taraf’ta köşe yazarı olan Cemil Ertem’in Ocak 2008’de yazdığı “Bu memlekette sol ne zaman siyaset yapar?” başlıklı yazısının sansürlenmesi. Ertem’in “Solun büyük bölümü türbanı üniter ulus-devleti zayıflatacak bir simge olarak gördüğü için karşı çıkıyor” dediği yazısına da sayfanın altındaki linklerden ulaşabilirsiniz.

Birgün ne diyor?

Peki tüm bu iddialara Birgün’ün Yazı İşleri Müdürü Ahmet Tulgar ne cevap veriyor? İddiaları sorduğumuz Tulgar, Yazı İşleri Müdürü olarak bir görevinin de gazetenin yayın çizgisine uygun, hedef kitleyi rencide etmeyecek yazılar yayınlamak olduğunu söylüyor ve bu üç vak’a ile ilgili görüşlerini son örnekten başlayarak şöyle özetliyor:

“Cemil Ertem Finans-Politik sayfasını hazırlıyordu. Bu sayfanın formatı ve konuları gazete tarafından belirlenmişti. Parçalı bir yapıda olması gereken sayfa bir süre sonra tek parça köşe yazıları haline geldi. Zamanla, sol içi siyasi tartışmalar, türban meselesi ve demokrasi ilişkisi gibi konular yazıldı. Saygı duyduğumuz isimler rencide edildi. İlk hafta yazısını yayımladık ve ardından Cemil Ertem ile gazetede görüştük. Kendisi bizi Kemalistlikle suçladı ve Taraf Gazetesi’ne gitti. Bu olaya sansür denmesini kabul edemem ama ‘ağır bir müdahale’ diyebiliriz.”

Tulgar’ın, Ümit Bayazoğlu’nun “demokratik kitle örgütlerini” eleştirdiği yazısı ile ilgili açıklaması ise şöyle:

“Bayazoğlu, yazısında tüm demokratik kitle örgütlerini totalci bir yaklaşım ile kötüledi, ağır ithamlarda bulundu. Neticede bu örgütler bizim hem haber kaynağımız, hem kitlemiz, hem destekçilerimiz. Bayazoğlu ile konuştuğumuzda kendisi de yazının ağır olduğunu kabul etti. Biz yazının sadece bir paragrafını çıkartıp yayınlayacakken, kendisi tamamının girmemesini istedi. Sonra açıklama yapıp sansür mağduru olduğunu söyledi. Daha sonra Gazete’ye geri dönüp, 4’üncü Yıl yazısında Birgün’ün özgürlükçülüğünü övdü.”

Son olarak, Gökhan Gençay’ın Nazlı Eray ile yeni romanı “Kayıp Gölgeler Kenti” ile ilgili söyleşisinden çıkartılan bölüme değinen Ahmet Tulgar, “gönül rahatlığıyla” yetkisini kullandığını ve “e-posta’yla yapılmış bu kötü röportaj”dan çıkartılan bölümün “Gökhan Gençay’ın makalesi gibi” durduğunu söylüyor. Gençay’ın istediği zaman, istediği kişiyle, istediği gibi söyleşi yapmayı alışkanlık haline getirdiğini ifade eden Tulgar, “Gökhan Gençay gazetesini ilk defa bir e-posta metni ile ihbar etmiyor. Ayrıca söyleşisi, söyleşi tekniğe uygun değil. Pazar günü Hürriyet’te yayımlanan ve Ayşe Arman tarafından gerçekleştirilen Nazlı Eray röportajına bakan farkı anlar” diyor.

Ümit Bayazoğlu’nun Birgün’de yayınlanmayan, demokratik kitle örgütlerini eleştirdiği yazısı için tıklayın>>

Cemil Ertem’in Birgün Gazetesi’nde yayınlanmayan yazısı için tıklayın>>


***


Ayrıca bakınız:

HALKIN KURTULUŞUNA, HALKIN YOLUNA, HALKIN SESİNE, HALKIN BİRLİĞİNE, EVRENSELE ÖNEM VEREN SOSYALİST SANATÇI HİLMİ BULUNMAZ, LİNÇÇİLERİN İZİNİ SÜRÜYOR!

Doç. Dr. Füsun Balkaya, Türkiye tiyatrosunun şimşek hızıyla çürümesine neden olanlardan Çorumlu yazar LİNÇÇİ Tuncer Cücenoğlu'nun piyasasını artırıyor

Çorumlu yazar Tuncer Cücenoğlu'nun; "Bozkurt Kuruç benim için özel bir insandır." dediği Yakın Doğu Üniversitesi profesörü, Kurtlar Vadisi'nde oynadı!

Yakın Doğu Üniversitesi Dramatik Yazarlık Anasanat Dalı Öğretim Görevlisi Tuncer, aynı üniversitenin Oyunculuk Anasanat Dalı Bölüm Bşk. için diyor ki:

DİKKAT LİNÇÇİ VAR! (Tuncer Cücenoğlu)

Çorumlu yazar LİNÇÇİ Tuncer Cücenoğlu, sosyalist sanatçı Hilmi Bulunmaz'a yanıt hakkı bile tanımayan Ali Şimşek'in gazetesi SANSÜRCÜ BİRGün'de yazdı!


***


LİNÇÇİ Ertuğrul Timur, öznesiz tümce kuruyor!

Yalan makinesi ve küfürbaz Mustafa Demirkanlı'nın sözde küfre karşı kampanyasına alet olanların imzaladıkları metni ve alet olanları teşhir ediyoruz!

Linç imzacıları listesi