21 Haziran 2010 Pazartesi

Her taşın altından LİNÇÇİ Oyun Yazarları ve Çevirmenleri Derneği (OYÇED) çıkıyor; yada "Mardin Kapı Şen Olur" türküsü eşliğinde nüfuz ticareti yapmak!

Oyun'un notu: Aşağıdaki yazıyı, LİNÇÇİ Tiyatro Açıkça'nın taşeronu gibi çalışan www.herkesetiyatro.com sitesinden alarak olduğu gibi yayınladık.Ancak, yazıda bulunan LİNÇÇİ adlara biz link verip, bu adları kırmızı renkle biz belirginleştirdik. Ayrıca, yazıdaki bariz yazım yanlışlarını kırmızı renkle belirtip, doğrularını yeşil harflerle biz yazdık. Bunun yanı sıra, LİNÇÇİ Oyun Yazarları ve Çevirmenleri Derneği (OYÇED) Genel Sekreteri Avukat Burhan Gün'ün okunamaz hamlıktaki yazısını, biraz olsun olgunlaştırıp okunur hâle getirmek için yaptığımız müdahaleleri de kahverengi harflerle yine biz yazdık!


***


MARDİN ÇOCUK VE GENÇLİK TİYATRO FESTİVALİ ...


ULUSAL MARDİN ÇOCUK VE GENÇLİK TİYATRO FESTİVALİ

(21- 26 Kasım 2009)
Üstüne
LİNÇÇİ OYUN YAZARLARI VE ÇEVİRMENLERİ DERNEĞİ (OYÇED) RAPORU


Mardin Valiliği’nin düzenlediği Mardin İl Kültür Müdürlüğü ve Mardinli gençlerin sırtladığı "1. Ulusal Mardin Çocuk ve Gençlik Tiyatro Festivali", daha ilk yılı olmasına rağmen oldukça tadında ve başarılı bir festival oldu. Çok kültürlü Mardin’in kültürel ve sanatsal yapısına uygun olarak kaliteli (sözlük anlamı; nitelikli), nitelikli (sözlük anlamı; kaliteli) bir festival yapıldı. En iyi ustalar ve en özenli oyunlar davet edildi. Farklı tatlarda farklı tarzlarda tiyatroların oyun sahnelenmesine çalışıldı.

21-26 Kasım 2009 tarihleri arasında gerçekleştirilen festivale: Kenter Tiyatrosu, Mavi Sahne, Ankara Deneme Sahnesi, Çizgi Tiyatro, Oyun ve Tiyatro Akademisi Derneği, Devlet Tiyatrosu (Tiyatroları), LİNÇÇİ Boğaziçi Gösteri Sanatları Topluluğu, Anatole Sokak Tiyatrosu, Minimax Tiyatro oyunlarıyla; yine LİNÇÇİ Tamer Levent, Kadir Çevik, Hasan Akbulut, Ruken Akar, Serap Antepli, Sedat Demirsoy, Cengiz Özek, Emine Kaygun eğitim ve atölye çalışmalarıyla katıldı.

Gerek festivale kabul edilen oyunlar gerekse atölye yapan ustalar özenle seçilmiş ve başarılı çalışmalar ortaya koymuşlardır. Bu nedenle de Mardin, tiyatro festivali için çok iyi bir başlangıç yapmış oldu.

LİNÇÇİ Oyun Yazarları ve Çevirmenleri Derneği (OYÇED) adına festivali izlemek ve değerlendirmek üzere davet edilmek beni çok sevindirdi. Yine Genel Sanat Yönetmenliği’ni yaptığım "Çizgi Tiyatro" da "Bremen Mızıkacıları" oyunu ile festivale kabul edilmişti. Bu da bana hem konuk olarak hem de festivale katılan bir tiyatro topluluğu yöneticisi olarak festivali iki farklı açıdan değerlendirme imkânı verdi.

Bir tiyatro festivalinin çocuk ve gençleri hedef alarak başlaması geleceğin seyircisini ve tiyatro sanatçılarını yetiştirmesi açısından çok iyi düşünülmüş ve formüle edilmiş bir düşünce bence. Bu düşünceyi festival komitesindeki herkes, içselleştirmişti. Ne yaptıklarının ve nasıl sonuçlar alacaklarının oldukça farkındaydılar. O yüzden festivalin temasını anlatmak için “Anlama, Anlatma, Anlaşılma” başlığını seçmişlerdi. Çok kültürlü bir coğrafya da (coğrafyada) bu temelde kurulan bir festival düşüncesinin tutmaması mümkün değil.

Festivaldeki bir diğer başarı, organizasyonun oldukça iyi olmasıydı. Tiyatrolar hem oyunlarını oynadılar hem de diğer tiyatrolarla bir arada oldular; atölyelere katıldılar ve Mardin’i gezip görüp öğrenip tanıdılar. Kentle ve kentlilerle bir arada oldular.

İnanılmaz bir sinerji yaratılmıştı Mardin’deki gençlerde. Herkes örneğin LİNÇÇİ Tamer Levent'in gözlerinin içine bakmakta ve ondan aldıkları bilgi ve deneyimleri yüksek sesle birbirleriyle paylaşmaktaydılar. Bunun doğal sonucu olarak da festivallerine daha bir tutkuyla sahip çıkmaktaydılar.

Festival, tam anlamıyla halkın festivaliydi. Elit bir gurubun (grubun) geldiği ya da izlediği bir etkinlikler dizisi değildi. Komşu ilçelerden ve yakın köylerden çocuklar otobüslerle getirtilmişti. Tüm oyunlar tam dolu salonlara oynanıyordu. Hatta bizim tiyatronun "Bremen Mızıkacıları" oyununu seyirciler merdivenlerde, ayakta ve bazen çift çift oturarak izlediler. Ama hiçbiri bu durumdan şikâyetçi değildi. Ayrıca Mardinli hiçbir seyirci bu duruma konformist bakmıyor, Mardinli diğer arkadaşının da bu yararlı eğlenceden faydalanması için gayret gösteriyordu.

Seyirciler, oyunları pür dikkat izliyor, çoğuna yabancı ve yeni olan bu sanatı anlamaya çalışıyorlardı. Ama oyun sonrasında tüm seyircilerin gözlerinden bu sanatın çok güzel, yararlı ve haz veren bir sanat olduğu; kendisinin de tiyatro oyunlarını tekrar izlemesi gerektiği okunuyordu. Festival Yönetmeni Nurhan Öktem, oldukça titiz ve çalışkan bir insandı. Her ayrıntı için çokça kafa yoran ve çalıştığı ekiple iyi organize olmuştu. Nurhan Hanım’a en büyük desteği Mardinli gençlerin yanı sıra İl Kültür Müdürlüğü çalışanları veriyordu. Her biri bir tiyatronun ya da bir festival konuğunun sorumluluğunu almış, bizi rahat ettirmek; yedirip içirip gezdirmek için canhıraş çalışıyorlardı. Bu nedenle kendilerine sonsuz emekleri ve özverili çalışmaları nedeniyle çok teşekkür ediyorum. Herkes çok misafirperverdi. Ama bunu laf olsun diye değil gerçekten yapıyorlardı.

Festivalin bunca başarılı çalışmalarının yanında bir kısım ufak tefek eksiklikleri de vardı. Bunlar; Festivalin 14. Uluslar arası (Uluslararası) Ankara Tiyatro festivali (Festivali) ile aynı tarihte ve Kurban Bayramı öncesi yapılmış olmasıydı. Bir de basın ayağı zayıftı. Festival bunca başarılı ve iyi çalışmasına rağmen kendisini duyuramadı. Bunu aşabilmek için ikinci festivalin tanıtım çalışmalarına çok önceden başlaması gerekiyor.

Festivalin daha da büyüyebilmesi ve gelişebilmesi için naçizane önerilerim de özetle şunlardır; Festival, uluslar arası (uluslararası) olmalı, bu çerçevede dünyanın birçok yerinden tiyatrolar ve tiyatro insanları davet edilmeli; festivalin alanı ilçelere yaygınlaştırılmalı, ayrıca yerelde festivale bölge tiyatroları davet edilmelidir. LİNÇÇİ OYÇED olarak biz de bu festival bünyesinde yazarlık atölyesi ve Okuma (okuma) tiyatrosu yapılmalıyız. Daha çok üyemizin konuk olarak orada bulunmasını istemeli ve festivali daha yakından takip etmeliyiz.

Sonuç olarak, Mardinliler "1. Ulusal Mardin Çocuk ve Gençlik Tiyatro Festivali" ile sağlam tohum attılar sanat dolu topraklarına. Eminim gelecek yıllarda bu festival uluslar arası (uluslararası) bir boyut kazanıp tüm Türkiye ve Dünya’da çok konuşulan ve gözler önünde olan bir festival olacak. Emeği geçen herkesin ellerine sağlık…

Av. Burhan Gün
LİNÇÇİ Oyun Yazarları ve Çevirmenleri Derneği (OYÇED)
Genel Sekreteri

(Kaynak: herkesetiyatro.com)


***


Ayrıca bakınız:

LİNÇ KAMPANYATÖRÜ Oyun Yazarları ve Çevirmenleri Derneği yöneticileri duyarlılık gösterip, iç yazışmalarını bile bize gönderme kararı almışa benziyor!

LİNÇ KAMPANYASI imzacıları, gayrimeşrudan meşruya, illegalden legale, yasadışından yasala çıkmaya yeltenirlerken, insanî değerlere sırt çeviriyorlar!

LİNÇÇİ Oyun Yazarları ve Çevirmenleri Derneği (OYÇED) Genel Sekreteri Avukat Burhan Gün'ü "kafaya alan" LİNÇÇİ Mustafa Demirkanlı'dan "hukuk kartı"!!!