28 Şubat 2009 Cumartesi

Toplumsal Araştırmalar Kültür ve Sanat İçin Vakıf Emek Ödülü verdi / 9

"İmla bakımından değme Amerikalıyı, İngilizi cebimden çıkarırım." diyen Talât Sait Halman


Cahide Birgül - Robert Koleji'nden memnun muydunuz?

Toplumsal Araştırmalar Kültür ve Sanat İçin Vakıf'ın (TAKSAV) "Emek Ödülü" verdiği 12 Mart Faşizmi Kültür Bakanı Talât Sait Halman - Robert Koleji'nde sıkıntılı bir hava vardı aslında. Bizim arkadaşlar arasındaki hayatımız çok eğlenceliydi ama, o zaman ki Robert Koleji'nin disiplini şimdikinden çok daha sıkı ve sertti. Yabancı hocalar da, Türk hocalar da öyleydi. Hele Türk hocalardan kimisi gaddar denecek kadar sert ve cahildiler... Bu tipler daha da kötü olurdu, çünkü cahilliklerini gizlemek için gaddarlık yaparlardı. Bazı hocalarımı o yüzden nefretle hatırlıyorum. Bir sıkıntımız da 2. Dünya Savaşı sırasında Avrupa'dan gelen mülteci hocalardı. Tamamıyla siyasi nedenlerle ya da merhamet yüzünden alınmışlardı Robert Koleji'ne. Aralarında kimya hocalığı yapan banka memurları bile vardı. Bazı Amerikalıların kültürünün çok sığ olmasından şikâyetçiydik. Türk kültürünü küçümseyen hocalar da vardı. Onlara alınırdık. Ama Robert Koleji'nde büyük avantajlar da bulduk. Bunların birkaçını yıllarca minnetle, şükranla andım. Ve her vesileyle dile getiriyorum. Örneğin İngilizcenin çok iyi öğretilmesi... Çok iyi İngilizce hocalarımız vardı. Gramer üzerinde çok dururlardı. Bunun yararlarını ben ömür boyu yaşadım. Gramerim bu nedenle kusursuz oldu. Zannederim hayatım boyunca hiç gramer hatası yapmadım. Yazarken de konuşurken de... İmla bakımından değme Amerikalıyı, İngilizi cebimden çıkarırım.


aklın yolu bindir "Talat S. Halman Kitabı"
Söyleşi: Cahide Birgül
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Birinci Basım Mayıs 2003
Sayfa 52

Ayrıca bakınız: "Toplumsal Araştırmalar Kültür ve Sanat İçin Vakıf'ın (TAKSAV) 12 Mart Faşizmi Kültür Bakanı Talât Sait Halman’a verdiği 'Emek Ödülü' haber linkleri"