12 Ocak 2009 Pazartesi

"Özdemir Nutku skandalı", "TAKSAV'ın Talat Halman skandalı", "İsmet Küntay skandalı"'nın yanı sıra gündem olan "Tiyatroda Taciz" tartışılmayı bekliyor

Biz, her türlü tartışmanın, toplum önünde / içinde yapılmasından yanayız. Demokrasi sözcüğünün, burjuvaların mobilyalarına renk katan bir aksesuar olarak görünmesinden yana değiliz.

Kavramsallaştırılmayan, yaftalanmayan her sözcük gibi, demokrasi sözcüğü de kavramını, yaftasını bekliyor. Demokrasi sözcüğü, kavramsallaştıranlarla, yaftalayanlarla, kısaca, bu sözcüğün hak ettiği anlamsal içeriği verenlerle birlikte yaşar.

Üniversitelerin kalın ve ses geçirmez duvarları içerisine tutsak edilen tartışmalar yerine; halkın içinde, yaşayan, bir özne gibi hareket edebilen tartışmaları seviyoruz. Bu bağlamda, şimdiye dek "iç ajitasyon" olarak sunulan / görülen "Tiyatroda Taciz" olayının, bundan böyle "dış ajitasyon" olarak da sunulduğu / görüldüğü için seviniyoruz.

Mehmet Esatoğlu kişiliğinde yürütülen kampanyanın, demokrasi sözcüğünün içerdiği kavramı sevdiğimiz ve yaftalamanın yararına inandığımız için, kamuoyu önünde, tüm tarafların tartışmasıyla (Mehmet Esatoğlu da kendini "savunabilmeli"), emeğin iktidarına giden yolda önemli bir kilometre taşı olacağı kanısındayız.

Nasıl ki "Özdemir Nutku skandalı", "TAKSAV'ın Talat Sait Halman skandalı", "İsmet Küntay skandalı", "Yedi Tepeli Aşk skandalı" kamuoyu önünde tartışılıp halka mal edildiyse, "Tiyatroda Taciz"in de kamuoyu önünde tartışılmasından yanayız.
Yukarıda saydığımız ve daha sonra geniş bir biçimde değerlendirme yapma isteği içerisinde olduğumuz nedenlerle, okurlarımıza gelişmeleri, parça parça da olsa sunuyoruz. (HB)


EĞİTİMİN YOZLAŞTIRILMASINA VE SANATTA TACİZE VİCDANEN KARŞIYIM!
Ursula Le Guin'in bir kitabında usta büyücü çırağına der ki: "Bizim sanatımız başka sanatlara benzemez, çok dikkatli olmak zorundayız, çünkü yaptığımız her şey ya hayra ya da şerre hizmet eder." Hangi alanda olursa olsun eğitimcilerin ve öğretmenlerin en büyük sorumluluğu meslek ahlakına sahip olmaktır. Asgari etik olarak bir eğitimcinin demokratik perspektife sahip olması, öğrencilerine karşı insancıl ve hoşgörülü olması ve eğitimci kimliğinin ona verdiği geçici imtiyazları çıkar amaçlı kullanmaması gerekir. Bu yüzden de bizzat eğitimde yozlaşmanın sonucu olan cinsel istismar, şiddet, taciz gibi olguların cesaretle üzerine gidilmesi, ülkemizde demokratik bir eğitim sisteminin gelişmesi açısından son derece önemlidir.

Sanat alanında etik ve eğitmen sorumluluğu, üzerinde hassasiyetle durulması gereken bir meseledir. Dünyanın hemen her yerinde, usta-çırak ilişkisinin öne çıkması, bedenin bir enstrüman olarak kullanılması gibi durumlar nedeniyle sanatçıların toplumsal sorumlulukları, vicdani ve etik ilkeleri olması gerektiği kabul edilir. Ancak Türkiye'de sinema-televizyon, popüler müzik endüstrisi ve sanat eğitimi veren kurumlara bakıldığında, toplumsal yozlaşmaya paralel birçok olumsuzluğun yaşandığına şahit oluruz. Genelde dedikodu ve magazin malzemesi yapılan bu sorunların, ilkesel bir çerçevede tartışılamadığını rahatlıkla görebiliriz. Sanat alanında mağduriyete uğrayanların da hak arama mücadelesinde ciddi hukuki engeller ve önyargılı davranışlarla karşılaştığı söylenebilir.

Tüm bu yukarıdaki olgulara paralel, yaklaşık 10 yıldan beri kanayan bir yara haline dönüşen tiyatro eğitiminde cinsel taciz vakasını hatırlatmak gerekir. Kamuoyunda Esatoğlu vakası olarak bilinen mesele şudur: Mehmet Esatoğlu adındaki tiyatrocu, çalıştığı birçok kurumda eğitimci etiğini kötüye kullanarak kadınlara yönelik cinsel istismar ve taciz suçlarını işlemiş bir kişidir. Bu yüzden de çalıştığı birçok eğitim kurumdan ve sivil toplum örgütünden uzaklaştırılmıştır. Bu konudaki tüm belgelere ulaşmak için www.iatp-web.org adresindeki Eğitimde Cinsel Taciz dosyasını inceleyebilirsiniz. Tüm bu suçları işleyen kişinin, hakkında yapılan protestolara, yazılan yazılara rağmen, "hiçbir şey olmamışçasına" gündemi işgal etmesi vicdanen kabul edilebilecek bir durum değildir. Eğitim verdiği öğrencilerini ve kadınları taciz eden bir kişinin eğitimcilik yapması asla kabul edilemez.

Biz aşağıda imzası olan eğitimciler, tiyatro eğitiminde cinsel taciz iddialarını doğrulayan tanıklık ve belgelerin ışığında, Mehmet Esatoğlu'nun tiyatro eğitimi verirken taciz suçları işlediği konusunda vicdani bir kanaate ulaşmış durumdayız. Bu yüzden de,

..........- Tüm kurum ve çevrelerin konuya gereken önemi vermesini,
..........- Duyarsızlık anlamına gelebilecek tutumlardan vazgeçilmesini,
..........- Mehmet Esatoğlu'nun kamuoyu önünde hesap vermesini talep ediyoruz.

Eğitimin yozlaştırılmasına ve sanatta tacize karşı çıkan tüm kişileri, eğitimcilerin başlattığı imza kampanyasına desteğe ve sorunun kalıcı çözüme kavuşması için duyarlı olmaya çağırıyoruz. desteklemek için tıklayınız... www.iatp-web.org/tacizekarsiyiz/

ÇAĞRICI EĞİTMENLER VE ÖĞRETMENLER:

1. Ali Kerem Saysel (Doç. Dr, Boğaziçi Üniversitesi Çevre Bilimleri Enstitüsü)
2. Alişan Akpınar (Tarih Öğretmeni)
3. Altan Erdoğan (Ar. Gör, Koç Üniversitesi)
4. Ayça Günaydın (Boğaziçi Üniversitesi Yetişkin Eğitimi Yüksek Lisans Öğrencisi)
5. Aydın Sarı (Muallim Naci İlköğretim Okulu)
6. Aylin Eren (Erenköy Işık Okulları Fizik Öğretmeni)
7. Aysel Yıldırım (Yeşilköşk Çocuk Evi Drama Eğitmeni)
8. Ayşe Panuş (Harbiye İlköğretim Okulu)
9. Ayşenur Kolivar (Öğretim Görevlisi, Yeditepe Üniversitesi)
10. Ayten Sönmez (Sabancı Üniversitesi Öğretim Görevlisi)
11. Azade Diykan (Özel Aka Lisesi Coğrafya Öğretmeni)
12. Barış Bayır (Orhan Veli İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmeni)
13. Barış Demirci (Fındıkzade İlköğretim Okulu)
14. Barış Devrim Başarır (Gazi Paşa İlköğretim Okulu)
15. Barış Sezgin (Doğa Okulları Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Koordinatörü)
16. Başak Doğan (Orhan Veli İlköğretim Okulu İngilizce Öğretmeni-Tiyatro Eğitmeni)
17. Berna Kurt (Öğretim Görevlisi, Yıldız Teknik Üniversitesi)
18. Bersi Yetkin (Cağaloğlu Kız Meslek Lisesi Edebiyat Öğretmeni)
19. Betül Zenginobuz (Üsküdar Amerikan Lisesi Matematik Öğretmeni)
20. Bilgen Yalçın (Rauf Orbay İlköğretim Okulu)
21. Burak Akyunak (Sarıyer Doğa İlköğretim Okulu Drama Öğretmeni)
22. Burcu Babaoğlan (Ar. Gör, Washington Üniversitesi)
23. Burcu Yıldız (Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Görevlisi)
24. Bülent Sezgin (Doğa Okulları Drama ve Tiyatro Etkinlikleri Koordinatörü)
25. Cüneyt Yalaz (Özel Şişli Terakki Lisesi Tiyatro Eğitmeni)
25. Cüneyt Yalaz (Özel Şişli Terakki Lisesi Tiyatro Eğitmeni)
26. Çağatay Çoker (Ar. Gör. İstanbul Üniversitesi Psikoloji Bölümü)
27. Deniz Emrem (Ahmet Yavuz İ.Ö.O. İngilizce Öğretmeni)
28. Dicle Hasdemir (Ar. Gör. Boğaziçi Üniversitesi)
29. Doğan Gürpınar (Sabancı Üniversitesi)
30. Ebru Yıldırım ( Güner Akın Lisesi)
31. Efsun Elif Yurtsever (Orhan Veli İlköğretim Okulu İngilizce Öğretmeni)
32. Ender Abadoğlu (Yar. Doç. Dr, Yeditepe Üniversitesi Matematik Bölümü)
33. Engin Akpınar (Tiyatro Eğitmeni)
34. Erdal Fırıncıoğlu (Atakent Lisesi Felsefe Öğretmeni)
35. Eser Dilsöz (Matematik Öğretmeni)
36. Evrim Erden (Tüner İlköğretim Okulu)
37. Fadime Yılmaz (Zeytinburnu Halk Sahnesi Eğitmeni)
38. Fahriye Dinçer (Yard. Doç. Dr, Yıldız Teknik Üniversitesi)
39. Fırat Güllü (Saint Joseph Lisesi Tarih Öğretmeni)
40. Füsun Demirtaş (Orhan Veli İlköğretim Okulu Türkçe Öğretmeni)
41. Gamze Sayın (Beylerbeyi İlköğretim Okulu Anaokulu Öğretmeni)
42. Gizem Kurtsoy (Ar. Gör. Doğuş Üniversitesi)
43. Gökhan Gökçen (Dr. Doğuş Üniversitesi Makine Mühendisliği)
44. Gönül Korkmaz (Çapa Atatürk İlköğretim Okulu)
45. Gülbahar Tunç Gürsoy (Nişantaşı Işık Okulları İngilizce Öğretmeni)
46. Gülbeyaz Aslan Çelebi (Şişli Anadolu Lisesi Edebiyat Öğretmeni-Tiyatro Eğitmeni)
47. Gülbin Duman (Kayı İlköğretim Okulu.)
48. Gülçin Tetik (Orhan Gazi İlköğretim Okulu)
49. Gülden Akalın (Muallim Naci İlköğretim Okulu)
50. Gürsel Çelikkol (Orhan Veli İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmeni)
51. Hatice Tepe (75.Yıl Ticaret Meslek Lisesi)
52. Hatun İldemir (Eğitim-Sen 8 No'lu Şube Başkanı)
53. Hülya Akpınar (75.Yıl Ticaret Meslek Lisesi)
54. Hüsnü Çelik (Yaşama Sevinci İlköğretim Okulu)
55. İlkbahar Atılgan (Maçka Akif Tuncel E.M.O)
56. İlke Uğur (Ar. Gör, Boğaziçi Üniversitesi)
57. İlkem Balseçen (Beyoğlu Belediyesi Perküsyon Eğitmeni)
58. İlkem Kayıcan (Bilgi Üniversitesi, İngilizce Okutmanı)
59. İlknur Özdemir (Hüseyin Rahmi Gürpınar Lisesi Edebiyat Öğretmeni-Tiyatro Eğitmeni)
60. Kerem Rızvanoğlu (Yar. Doç. Dr, Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi)
61. Meftun Kocakaya (Orhan Veli İlköğretim Okulu Müdür Yardımcısı)
62. Mehtap Erdoğan (İsmetpaşa İlköğretim Okulu)
63. Melih Gündüz (Cenap Şahabettin İlköğretim Okulu Drama Öğretmeni)
64. Mine Koçak (Özel Şişli Terakki Lisesi Tarih Öğretmeni)
65. Nazan Maksudyan (İTÜ Öğretim Üyesi)
66. Neslişah Hazar (Yenidoğan Çok Programlı Lisesi Edebiyat Öğretmeni)
67. Nevzat Çelebi (Şişli Anadolu Lisesi Edebiyat Öğretmeni)
68. Nilgün Aktaş (Karşıyaka Endüstri Meslek Lisesi)
69. Nilüfer Bingöl Erden (Orhan Veli İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmeni)
70. Nurcan Şimşek (Mert Karahan Eğitim Uygulama Okulu)
71. Nuri Ersoy (Yar. Doç. Dr. Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü)
72. Ozan Say (Indiana Üniversitesi, Akademisyen)
73. Önder Küçükural (Sabancı Üniversitesi, Doktora Öğrencisi)
74. Özgür Çiçek (Erenköy Işık Okulları Bilgisayar Öğretmeni)
75. Özgürol Öztürk (Ar. Gör, Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi )
76. Özlem Aslan (Boğaziçi Üniversitesi Siyaset Bilimleri Doktora Öğrencisi)
77. Özlem Demir Övüç (Nükte Sözen İlköğretim Okulu)
78. Özlem Pehlivaner (Maçka İlköğretim Okulu İngilizce Öğretmeni)
79. Pınar Gümüş (Sabancı Üniversitesi-Asistan)
80. Pınar Özkul (Özel Marmara Koleji Matematik Öğretmeni)
81. Remziye Çakırca( Başak Gündüz Bakımevi)
82. Reyhan Aysün (Orhan Veli İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmeni)
83. Sedat Üngör (Üsküdar Amerikan Lisesi Coğrafya Öğretmeni)
84. Selda Öztürk (Beyoğlu Belediyesi Perküsyon Eğitmeni)
85. Senem Han (Anaokulu Öğretmeni)
86. Sercan Gidişoğlu (Boğaziçi Üni. Siyaset Bilimleri Doktora Öğrencisi)
87. Serpil Demirci (Muallim Naci ilköğretim Okulu Sınıf Öğretmeni-Tiyatro Eğitmeni)
88. Sevim Polat (Şehit Kamil Balkan İlköğretim Okulu)
89. Sezen Bilir (Münevver Şefik Sergen Türkçe Öğretmeni-Tiyatro Eğitmeni)
90. Songül Çelik (100.Yıl Yatılı İlköğretim Bölge okulu)91. Songül Tuncalı (SEV İlköğretim Okulu Türkçe Öğretmeni)
92. Şirin Özgün (Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Görevlisi)
93. Tayfun Kabadayı (Osmaniye İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmeni-Tiyatro Eğitmeni)
94. Taylan Şengül (Ar. Gör, Indiana Üniversitesi Matematik Bölümü)
95. Tolgahan Çoğulu (Ar. Gör, Müzik İleri Araştırmalar Merkezi)
95. Tolgahan Çoğulu (Ar. Gör, Müzik İleri Araştırmalar Merkezi)
96. Tufan Kurdoğlu (İstanbul Büyükşehir Belediyesi İSMEK Eğitmeni)
97. Tülay Yılmaz (Sakarya İ.Ö.O Sosyal Bilgiler Öğretmeni)
98. Zeynep Kaşlı (Sabancı Üniversitesi, Doktora Öğrencisi)
99. Zeynep Kutluata (Sabancı Üniversitesi Doktora Öğrencisi)
100. Zümrüt Yonca (Orhan Veli İlköğretim Okulu Sınıf Öğretmeni)