19 Haziran 2008 Perşembe

Tiyatro... Tiyatro...'da yargılama!...

Kapitalist düzeni bir yazgı olarak duyumsayıp, burjuva estetiğine tutsak edilmek istendiğimiz bu yüzyılda, "sanat sarhoşlarına tiyatral meze" sunan tiyatral egemenlerin beğenisine karşı yargıda bulunabilme cesareti gösteren Tiyatro... Tiyatro... dergisi yazarı Yusuf Eradam'dan tadımlık sunuyoruz:


Tiyatro Festivali 2008 Notları


(...)

Kaygıların Yürürlükten Kaldırılması

Fred Vargas'ın yazdığı metnin sahnede tek başına Lulu Menase tarafından okuma tiyatrosu gibi sunulması sırasında önce metnin sanatçının yaşına uygun olmayışı dikkatimi çekti. Metin, o genç yaştaki bir anlatıcı-oyuncunun kesemeyeceği ahkamlardı. İlk on dakikasından sonra çıktım. Çünkü metnin oyunculuk gerektirmediği hissi geçti bana çünkü bildiğim Fransızca bana oyuncunun vurgu hatalarını ya da ses verdiği sözün değerini iyi yansıtamadığı izlenimini hemen uyandırdı. Yer yer yanlış vurgulu ve cansız bir konuşma tarzı ile tek kişilik oyun değil de metin okuma gibiydi. Büyük büyük laflar o yaşa pek gitmemişti. Onuncu dakikada oyuncu, "Şimdi aşkla ilgili kaygılarınıza bir son vereceğim" deyince de ben, "ahkam kesmelere bir de akıllı bıdıklık eklenecek eyvah" diyerek, önyargılı bile davranmış olsam, kendimi İstiklal Caddesi'nin insan ırmağına atmayı yeğledim.

(...)

(Bakınız: Haziran 2008, sayı 190, sf.16)