26 Haziran 2008 Perşembe

Devrimci değerleri iğdiş etme çabası!...

Televizyon, evlerimize dek sızan bir uyuşturucu. Bu uyuşturucuya bir kez "evet" diyenler, ister istemez, her türden pisliği de kabullenmiş oluyorlar. Özellikle iki reklam arasına konulan diziler, halkın devrimci değerlerini sündürmek için imal edilmiş birer ninni. Kurtlar Vadisi, en büyük ninniyi, en yüksek sesle söyleyen bir dizi. Bizim bir hafta önce yaptığımız "Muro" haberinden sonra (Bakınız: Oyuncular televizyon gülü oluyorlar...), soL gazetesinin de "Muro" ile ilgilenmesi hoşumuza gitti. Olduğu gibi aktarıyoruz:


Böyle olur Vadi’nin 'devrimci'si


Kurtlar Vadisi’nin “profesyonel devrimcisi” Muro, kentte “mafyaya müdür” oluyor. Muro tiplemesi, sol değerlerin aşındırılmasında malzeme olarak kullanılıyor.

soL (HABER MERKEZİ) Kurtlar Vadisi’nin Muro’su Mustafa Üstündağ, 22 Haziran tarihli Vatan gazetesindeki röportajda, canlandırdığı rolü, “muhtarın oğluna yapılan eylem muhtara, yani devlete yapılmış kabul edildi. İlk defa bu yüzden dağa kaçarken, ‘oğlum Muro, bu iş böyle gitmez, ya bu düzen değişecek ya da sen bu düzenin çarkları arasında ceviz gibi dağılıp gideceksin’ dedim. Uzun çözümlemelerim sonucu profesyonel devrimci olmaya karar verdim” sözleriyle anlatıyor.

Diziyi izleyenlerin bildiği gibi, Muro aslında eski bir PKK lideri. “Örgüt içinde ön plana çıkarılmadığı, belirli liderlerin sözünün geçmesinden rahatsız olduğu için”, artık dağda işinin bittiğine, mücadelesini kentte “abilerinin yanında” sürdürmesi gerektiğine karar veren Muro, Kurtlar Vadisi’nin temel bazı değerleri nasıl çarpıttığının örneğini oluşturuyor. “Karikatürize” bir tipleme olan Muro şahsında, dizinin izleyicilerinin gözünde, devrimciliğin gülünçleştirilmesi hedefleniyor. Keza, Muro’nun alttan alta işini bilirliği ve devrimciliği bir jargondan, bir kılıftan ibaret kullanımıyla, verilen mesaj da, solun prestijini sarsmaya yönelik.

Muro’nun devrimciliği mafya tetikçiliği

Sol mücadelenin değerlerini diline dolamak, Muro karakterinin “en görünür kısmını” oluşturuyor. Repliklerinde sıkça “devrim”, “emek”, “mücadele”, “insan sevgisi” ve “emperyalizm” kelimelerini espri konusu yaparken, bir yandan da mafya örgütlenmesinde “metropol müdürü” olmayı başarıyor. Muro geçmişiyle ilgili olarak “mücadelenin artık bu şekilde yapılması gerektiğini” sıkça hatırlatırken, devrimin dağdan kente indiğini ve bunun mafyanın çalışmalarıyla nihai hedefine ulaşacağını söylüyor. Çeşitli bombalama eylemlerini, kahvehane baskınlarını ve infazları devrime giden yol olarak tarif eden Muro, aslında devrimciliğin uzağından bile geçmiyor. Vadi’deki karikatür “çakma devrimci”, alttan alta örülen bir dönüşüm sürecinin temsilciliğini yapıyor.

(Kaynak: soL)