19 Haziran 2008 Perşembe

Büyük bir keyifle okunan kitap: ŞARLO

Hilmi Bulunmaz
20 Haziran 2008


Okumak, su içmek gibi temel gereksinme benim için. Okumadan geçen günümün yaşanmamış olduğunu düşünüyorum. Özellikle sanatla ilgili kitapları okuduğumda, görevini yapmış birinin tatlı yorgunluğuyla rahatlıyorum...

Philippe Soupault tarafından yazılan ŞARLO, son derecede verimli bir kitap. Çağdaş Yayınları'nın yayımladığı ŞARLO, 1978 yılının başında okura ulaşmış. Teoman Aktürel'in dilimize kazandırdığı ŞARLO, daha önce de, Martı Yayınları tarafından 1958 yılında yayımlanmış. Yazarı ve çevirmeninin ölmesine karşın, kitap canlılığını koruyor. Adeta soluk alıp veriyor...

Birkaç gün önce elime aldığım kitabı, bu sabah bitirdiğimde derin bir soluk aldım. Oh, bir kitap daha okumuştum. Bir balığın, yeniden suya kavuşması gibi bir ruh durumuna büründüm...

Charlie Chaplin'in oluşturduğu ŞARLO'yu öyküleştirerek, kurmaca yapıt durumuna getiren Philippe Soupault, şair olmasının verdiği imge gücüyle, okuru yepyeni evrenlere sürüklüyor. Okunduğunda başkalarına anlatılacak bir kitap değil ŞARLO. Mutlaka okunması ve bireysel tatlar alınması gereken bir yapıt. Her okura söyleyebileceği sözü olan ŞARLO, değişik zamanlarda okunduğunda da apayrı tatlar veriyor...

Charlie Chaplin'in ruh ikizi ŞARLO, bu kitapla bir kez daha "kutsanıyor". Bir kez daha açımlanıyor. Emekçilerden yana gönül düşüren Chaplin'in ruhuna ayna tutan ŞARLO, Soupault ve kitabın çevirmeni Aktürel'i saygıyla anmamıza neden oluyor...

Uzun sözün kısası; mutlaka okuyun...