Coşkun Büktel
Mimariden anlamam ve anlamadığım konularda haddimi bilip susmayı tercih ederim. Ama bu kez "öznel" olarak (yani kanıtsız belgesiz) ve asla iddialı olmadan bazı gözlemlerimi ve düşüncelerimi aktaracağım:
Bir seyirci olarak, AKM'nin büyük salonunda tiyatro seyretmeyi hiç sevmiyorum. (Belki de sırf oraya uygun diye yapılan prodüksiyonların aslında oraya uygun olmaması ya da düpedüz kötü prodüksiyonlar olmasıdır bunun nedeni...) Akustik hataları yüzünden, salonda pek çok "kör nokta" vardır. O noktalardaki koltuklara oturduğunuzda (ki onlar aslında "nokta" denemeyecek kadar geniş ve pek çok koltuğu içine alan "bölgelerdir") sahnede neler konuşulduğunu duyabilmek için, insanüstü keskin kulaklara sahip olmanız gerekir. Benim kulaklarım ise hiç de keskin değil.
Yıllar önce AKM büyük salondaki "kör noktaları" Cihan Ünal'a anlattığımda ve nedenini sorduğumda, "o noktalardan da ses duyulur, duyulur ama, duyurabilecek oyuncular gerekir" demişti. Türkiye'nin ses tekniği konusunda en güvenilir oyuncularından biri sandığım Cihan Ünal'ın haklı olup olmadığına kendiniz karar verin!
AKM, bence de "netameli" ve gözüme güzel görünmeyen bir yapı. En azından Sydney'deki opera binası gibi tartışmasız bir güzelliğe sahip değil.
Ama yine de, sırf yıkım masrafı bile büyük meblağlar tutacağı söylenen bir operasyonla AKP iktidarının AKM'yi tarihten kazıyıp yerine (daha iyisi olacağı oldukça meçhul) bir başka kültür merkezi yapmak (hatta belki de yıkım sonrası fikir değiştirip, "Ce-ooo!... Takiyye yapmıştııık!" diyerek, bir "alışveriş merkezi" yapmak projesine, "evet" demeli miyiz? Hayır! Gerçekçi bir "hayır"!...
Aşağıda verdiğimiz link, sizi, AKM'nin teknik yapısı ve tarihiyle ilgili oldukça "yeni" ve enteresan bilgiler (belgeler) içeren Julide Kaya imzalı bir habere götürecek:
Bakan Günay, AKM’nin yıkımına ‘temkinli' yaklaşıyor...
tıkla