8 Eylül 2012 Cumartesi

Ataol Behramoğlu kara kargaların kahkaha atacağı bir yazı daha yazdı!

Ataol Behramoğlu

Oyun'un notu: Cumhuriyet Portal'dan alıp, olduğu gibi aşağıya aktardığımız Behramoğlu'nun yazısındaki önemli bulduğumuz bazı yerleri "maymungötürengi" ile belirgin hâle biz getirdik!

***

18 Ağustos 2012 Cumartesi günü Hindistan / Mumbai'ye gitmek için havaalanında beklerken, Cumhuriyet Gazetesi'ni alıp, baştan aşağı okudum. Gözüme değen her harf, her sözcük, her tümce, her paragraf, diğer gazetelerdeki muhabirlerin, yazarların yaptığı gibi üzerinde pek düşünülmeden inşa edilip, bizlere sunulmuştu. 

Cumhuriyet Gazetesi'ndeki diğer muhabirlerin, yazarların yazdıklarını bir yana bırakalım, Ataol Behramoğlu'nun kaleme aldığı "Türklük, Kürtlük, Türkiyelilik" başlıklı yazı, resmen faşizan bir bağlamda inşa edilmişti. Yazarlığından kuşku duymayacağım kadar yazarlıktan nasibini almadığını çok iyi bildiğim Ataol Behramoğlu'nun, bu kadar savrulacağını hiç sanmıyorum.

Kavramları cesur bir biçimde dile getirmekten yoksun bir mantıkla kaleme alınmış aşağıdaki yazı, Türk aydınının açmazına somut bir belge niteliğini de taşıyor. PKK'ye karşı olduğunu sezdiren, ancak, açık açık ifade etmekten gayet uzak duran Ataol Behramoğlu, bu korkaklığını, sözcüklere de taşımış oluyor. Oysa ben, PKK'ye karşı olduğumu, her zaman için net bir biçimde dile getiren bir sanatçı olarak, Kürt halkının, "ayrı bir halk" olduğunun bilincindeyim. 

Hiçbir zaman için asla yazar olamamış şair Ataol Behramoğlu, "Türkiye Türklüğü bence ulusu birleştiren gerçekçi bir kavramdır. Irkçılıkla ilgisi yoktur." derken, örnekse bir PKK'li yada PKK sempatizanı bir yazar çıkıp, şöyle yazabilir:

"Türkiye Kürtlüğü bence ulusu birleştiren gerçekçi bir kavramdır. Irkçılıkla ilgisi yoktur."

Eğer bir insan, kavramları teğet geçip, sadece ve yalnızca imgelerle yatıp simgelerle kalkarsa, hiçbir zaman için hayatı derinlemesine algılayamaz. Böylelikle de, kavramsallaştırılmış bir bağlam kuramaz. Şair Ataol Behramoğlu da, böyle davranıyor; şairlikten ödünç aldığı imgelerle siyasal yazılar yazmaya soyunarak, giyinmeyi unutuyor. Kendisine acil şifalar, bol kavramlar dileriz!

Sosyalist Sanatçı Hilmi Bulunmaz

***

Türklük, Kürtlük, Türkiyelilik

Ataol Behramoğlu
18 Ağustos 2012

Günümüz Türkiye’sinin en yakıcı, çözümü en güç görünen sorununun “Kürt sorunu” olduğu herhalde söylenebilir.

Siyasal iktidarlar değişse de sorun güncelliğini, çözümsüzlüğünü koruyor.

***

Kürt sorununu Türk sorunundan ayıramayız.

Başka bir deyişle, Türkiye içinde Kürtlük kavramının öne çıkarılması Türklük kavramının da tanımlanmasını gerektiriyor.

Bu ise bana göre çok güç değil.

Ulus devletler bağlamında bir ulus devlete ait olmanın önkoşulu etnik köken olmadığına göre, anadili Türkiye Türkçesi olsun ya da olmasın, bu dili sonradan öğrenmiş ya da öğrenmemiş olsun, kendini Türk olarak duyumsayan herkes Türk, benim daha çok benimsediğim bir adlandırmayla Türkiye Türk’üdür.

Türk sözünden tedirginlik duyan varsa, aynı şeyi Türkçe sözü için de duyması kaçınılmaz olur…

Türkçe ya da Türkiye Türkçesi bu coğrafyada bin yıldan fazla bir süredir büyük çoğunluğun konuştuğu, ulusu birleştiren, ulus yapan ortak dildir.

Bu dil 20. yüzyılda çağdaş bir edebiyat ve bilim dili olmayı da başarmıştır.

Dünya bu coğrafyada, bugün Türkiye sınırları içinde yaşayan insanları Türk diye adlandıra gelmiştir.

19. yüzyıl Osmanlı devrimcilerinin ilk kuşağı, hangi etnik kökene ait olurlarsa olsunlar kendilerini “Genç Osmanlılar” diye adlandırırken Batı onlara “Genç Türkler” dedi.

Türklüğün, Türkiye Türklüğünün ne olup ne olmadığının bilimsel bir irdeleme amacıyla değil de yadsımacı bir anlayışla tartışma masasına yatırılması, eğer derin bir bilgisizlik sonucu değilse ve bunu yapanlar Türklerin kendileriyse, insanın kendi ulusuna ihanet etmesinden başka bir anlam taşımaz.

***

Ben Türkiye içinde Kürtlük kavramına da yukarıdaki anlayışımla tutarlı kalarak, yani etnik aidiyet kavramıyla bağımlı olmayarak, Türkiye Kürtlüğü olarak bakıyorum.

Kürt kökenli Türkiye yurttaşını da salt etnik aidiyetiyle tanımlamak, ırkçı bir anlayıştır ve bütün ırkçılıklar gibi yanlış, sakat, ayrımcı, kan dökücüdür.

Kürt asıllı bir Türkiye yurttaşının kendini Türkiye Türk'ü olarak hissetmemesi için herhangi bir engel bulunmamaktadır.

Bunun sayısız örneklerini vermeye bu yazının sınırları yetmez ve gerek de duymuyorum.

Kürt kökenli, sayısız devlet adamı, işadamı, şair, yazar, sanatçı, dün olduğu gibi bugün de gözler önündedir.

Kimse onları Kürt kökenlidir diye ikinci sınıf yurttaş olarak görmez, görmemiştir.

Osmanlı'dan beri, sürüp gelen gelenek budur.

Türkiye'nin, Türkiye Türklüğünün mayasında ırkçılık yoktur.

Kendini bir Türkiye Türk'ü değil de Türkiye Kürt'ü olarak hisseden bir Türkiye yurttaşının önünde de etnik aidiyet gibi ulus devletler öncesine ait bir kavramı öne çıkararak bölücü olmamak, "ulus yıkıcılığı" yapmamak koşuluyla, bugün artık herhangi bir engel bulunmamaktadır.

O da, herhangi bir Türkiye yurttaşı gibi, ait olduğu ya da ait olduğunu düşündüğü etnik kökenin kültürel, geleneksel değerlerini yaşayıp geliştirmek özgürlüğüne ve olanaklarına tam olarak sahiptir ve bu alanda var olabilecek bütün engellerin de kaldırılması gerekir…

***

Türkiye Türklüğü bence ulusu birleştiren gerçekçi bir kavramdır.

Irkçılıkla ilgisi yoktur.

Sadece Türk dediğimiz zaman da kastettiğimiz, kastedilmesi gereken budur.

Ulusu birleştiren dil ise bunu tarihsel süreçler içinde, denebilirse eğer bileğinin hakkıyla kazanmış, ulusal bir dil olarak evrenselleşmiş Türkçe ya da Türkiye Türkçesidir…

Aynı ulus içinde ikinci bir ulusal dil zorlaması, eşyanın doğasına aykırı, bilim dışı, sonuçta da ulusun bölünüp parçalanmasına yol açarak emperyalizm dışında kimsenin işine yaramayacak bir dayatmadır.

ABD emperyalizminin Türkiye coğrafyasında istediği, hedeflediği ve şu andaki siyasal iktidar eliyle gerçekleştirmeye çalıştığı amaç da tam olarak budur…

(Kaynak: Cumhuriyet)

***

Ayrıca bakınız:

Şair Ataol Behramoğlu, LİNÇÇİ Tuncer Cücenoğlu'nun "Çığ" oyununu ya okumamış ya anlamamış yada "'Çığ' aslında nedir, neyi sarsıyor?" yazısını okumamış