“Nâzım Kurşunlu’nun Hayatı ve Tiyatro Eserleri” isimli bu yüksek lisans tezinde Nâzım Kurşunlu’nun hayatı ve sanat anlayışı ele alınarak, tiyatro eserleri incelenmiştir. Nâzım Kurşunlu, tiyatro eserleri ve radyofonik piyesleri ile Türk Tiyatro Edebiyatı’nda yer almıştır . Günümüzde ismi artık unutulan yazarın Fatih piyesi haricindeki eserleri pek bilinmemektedir. Kaynaklarda Nâzım Kurşunlu ile ilgili bilgiler oldukça sınırlı ve yetersizdir. Bu çalışmadaki amaç yazarı ve eserlerini tanıtmaktır. İnşaat mühendisi olan Kurşunlu, 1958’de Devlet Tiyatrosu’nda dekoratör-mühendis olarak çalışarak, Ankara’da Yeni Sahne ile Altındağ Tiyatrosu’nun yapımında ve İstanbul’da Venüs Sineması’nın onarımında görev yapmıştır. 1950’li yıllardan ölümüne kadar tiyatroya emek veren yazar, 1951’de kaleme aldığı Fatih piyesiyle tarihî bir konuyu işlemiştir. Yazarın bir de “Bir Haylazın Hikâyesi” adlı küçük bir hikâye kitabı vardır. Ankara Radyosu’nda temsil edilen radyofonik piyeslerden sonra, yazarın ilk büyük sahne eseri olan Melekler ve Şeytanlar, 1950’de Küçük Tiyatro’da oynanmıştır. 1952 yılında Branda Bezi, Küçük Tiyatro’da, 1953’te Çığ ve Fatih Büyük Tiyatro’da, Fatih Piyesi, İstanbul’un fethinin beş yüzüncü yılı dolayısıyla önce İstanbul Şehir Tiyatrosu’nda sonra Büyük Tiyatro’da ve I. İstanbul Festivali’nde Rumeli Hisarı’nda, 1962’de Dumanlı’da Telâki Var, Bursa Ahmet Vefikpaşa Tiyatrosu’nda, 1964’te Merdiven, Altındağ Tiyatrosu’nda, 1967’de Ana-babalar Okulu, Maltepe Küçük Komedi Tiyatrosu’nda, 1968’de Gecikenler, Devlet ve İstanbul Şehir Tiyatroları sahnelerinde, 1970’de Körkadı, Altındağ Tiyatrosu’nda sahnelenmiştir. 1980 yılında vefat eden yazar, 1950-1980 yılları arasında tiyatro eserleri vererek Türk Tiyatrosu’nun önemli kişilerinden olmuştur. Çalışmamız genel olarak, tiyatro ve Türk tiyatrosu hakkında bilgilerin yer aldığı giriş, Nâzım Kurşunlu’nun hayatının ve sanat anlayışının ele alındığı birinci bölüm ve yazarın eserlerinin değerlendirildiği ikinci bölümden oluşmaktadır. Sonuç bölümünde yazar ve eserleriyle ilgili tespitlere, ekler bölümünde de yazarın kızı Ayla Kurşunlu’dan temin ettiğimiz fotoğraf ve belgelere yer verilmiştir.
In a master thesis which name is Life and Theatre Traces of Nazım Kursunlu, we get hold of Nazım Kursunlu’s life and his art intelligence, examined of his theatre traces. Nazım Kursunlu is a famaous writer who contribute radiophonic plays and theatre traces to Turkish Literature. His traces which has been forgetten till today, except Fatih play, are not known. The sources about Nazım Kurşunlu are limited and unsufficient. The aim of this thesis is to introduce the author and his traces. Kursunlu who is a construction engineer, worked as a decorator at National Theatre in 1958 and was assigned in Yeni Sahne, Altındağ Theatre and İstanbul Venus Cinema’s repair. The author who worked as a labourer since 1950s to his death worked in Fatih play as historical subject which was written in 1951. And also he has a short story book which is called Bir Haylazın Hikâyesi. After radiophonic traces which were represented at Ankara Radio, Melekler ve Şeytanlar which was the first important trace was played at National Theatre’s Küçük Tiyatro Stage in 1950. In 1952, Branda Bezi in Küçük Tiyatro; in 1953, Çığ and Fatih in Büyük Tiyatro; because of the 500th anniversary of Istanbul’s conquest, Fatih play firstly at İstanbul Şehir Tiyatrosu then Büyük Tiyatro and at 1st İstanbul Festival in Rumeli Hisarı; in 1962, Dumanlı’da Telâki Var at Bursa Ahmet Vefikpaşa Tiyatrosu; in 1967, Ana-Babalar Okulu at Maltepe Küçük Komedi Tiyatrosu;in 1968, Gecikenler at Devlet ve İstanbul Şehir Tiyatro stages; in 1970, Kör Kadı at Altındağ Tiyatrosu were played. Thesis, introduce first part: Nâzım Kursunlu’s life, his literary personality and his theatre traces; second part: examining the Nâzım Kursunlu’s theatre traces; last part: bibliography and appendix.