OYUN'un notu: Aşağıdaki yazıyı, LİNÇÇİ İsmail Can Törtop'un sahibi olduğu LİNÇÇİ tiyatrodunyasi.com sitesinden alıp olduğu gibi yayınladık. Ancak, yazıdaki bariz yazım yanlışlarını kırmızı renkle belirtip, doğrularını yeşil harflerle biz yazdık! Bunun yanı sıra, anlaşılması güç ve okunamaz hamlıktaki yazıyı, biraz olsun olgunlaştırıp okunur hâle getirmek için yaptığımız müdahaleleri de kahverengi harflerle yine biz yazdık!!!
Yazının hiçbir müdahaleye uğramamış, "tertemiz" ve özgün hâlini okumak isteyenler, aşağıda verdiğimiz linki tıklayabilirler...
***
8. Amatör Tiyatrolar Komedyası
Ferhat Haznedar
23 Haziran 2010
14 Haziran 2010 gecesi Harbiye Muhsin Ertuğrul sahnesinde (Sahnesi'nde) tam bir tiyatro komedyası yaşandı. Gecede önce İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Gösteri Sanatları Merkezi (GSM) 2. sınıf öğrencilerinin mezuniyet gösterisi (adına gösteri denebilirse) İstanbul adlı oyun sahnelendi. Oyundan daha çok Türk müziği korosunu andıran ve hiçbir sözünün anlaşılamadığı, kurgu ve koreografinin çok zayıf olduğu (hatta olamadığı) sıkıcı bir şey izledik (İstanbul istanbul -İstanbul- olalı böyle zulüm görmedi). Genç oyuncuların emeklerini kutlamak lazım (lâzım) ama dediğim gibi seçilen oyunun ve kurgunun kötü olması oyuncuların emeklerini boşa çıkarttı. Ardından çocuk, gençlik ve yetişkin tiyatro kurslarından mezun olanlara sertifikaları verildi. Ve esas komedi bundan sonra başladı...
Son derece özensiz hazırlanmış, festivalde oynayan oyunlardan çekilen 2 şer resimle hazırlanan (halbuki yarımşar dakika oyunlardan gösterilseydi bknz. Oscar ödül töreni) bir barkovizyon gösterisinden sonra adayların kim olduğunu, hatta kazananın hangi grup olduğunu anlayamadığımız (halbuki adaylar ve kazananlar ekrandan gösterilebilirdi) bir takım acayiplikler yaşandı. Ödül alanlar konuşmasınlar diye kürsünün önüne kurulan barikatı geçen birkaç kişi eko verilen mikrofondan (nedense) duygularını bize aktaramadı:))
Şimdi gelelim Festivalin genel değerlendirmesine:
1. Oyun oynanacak sahnelerin çok geniş bir alana dağılmasından olsa gerek bazı jüri üyeleri çoğu oyunlara teşrif bile etmediler (değerlendirmeleri nasıl iyi yaptıkları buradan belli oluyor) Bazı tiyatro sitelerinde yorum yapan sayın jüri üyesinin 24 oyundan sadece 2 sine yorum yazmış olması bunun açık bir belgesidir.
2. Festival öyle göz ardı edilmiş ki Kültür A.Ş. nin internet sitesinde bile duyurusu doğru düzgün yapılamamış. Halbuki aylar öncesinden ana sayfadan bu festivale olan ilgiyi arttırabilirdi. Bu festivali organize eden GSMnin internet sayfası bile festivalin laf olsun diye yapıldığının bir kanıtıdır.
3. Ödüller oyun performanslarına göre değil hatır gönül ilişkilerine göre verildiğini de Rize grubuna verilen jüri özel ödülünden açıkça anlıyoruz. Duyduğum kadarıyla 1200 km mesafeden Rize Belediye Başkanıyla beraber geldikleri için ödülü almışlar (seneye Suriyeden katılıp jüri özel ödülünü almayı planlıyorum belediye başkanını da ikna edersek tabi)
4. Yukarıda belirttiğim yorumcu jüri üyesi en son değerlendirmesinde Jüri özel ödülünü alan Rize grubunun yaş ortalamasının küçük, Şiyatro ekibinin de “olgun” olduğunu yazmış. Keşke Şiyatro'yu da bir seyretseydi belki ufku açılır bir şeyler öğrenebilirdi.
Şimdi de sıra önerilerde
1. Festivalin IATA (Uluslar arası amatör tiyatrolar birliği) ile işbirliği yapılmasının engellenerek Uluslar arası platformda da rezil olmamızın önlenmesi birinci hedef olmalıdır.
2. Jüri üyelerinin tamamının oyunları seyredebilmesi ve kıymetli zamanlarını boşa harcamamak için tüm gruplar jürilerin evlerine giderek oyunlarını sergilemeleri daha iyi sonuç verecektir.
3. Yorumcu jürinin tesbit ettiği gibi ödül yelpazesi genişletilmeli 0-9 yaş için en yetenekli bebe, bezini az kirleten bebe gibi; 9-18 yaş grubu için en erken ergenlik sivilcesi çıkaran; 18-30 yaş için en genç “taze”; 30-70 yaş arasındaki “olgun” amatör tiyatrocular için de en iyi baston kullanma gibi ödüller verilebilir. (Ne güzel festivalimiz de 7 den 77 ye herkes birlikte yarışıyor diyemeyecek kadar tiyatro aşkı bulunan zat-ı muhteremin yurtdışındaki festival ve ödül törenlerini izlemesini şiddetle tavsiye ederim. Çünkü oyunculuk ödülü yaşa değil adı üzerinde oyuncuya verilir)
4. Mümkünse jüri üyeleri bu alanda birer otorite olan Yıldız Kenter, Müjdat Gezen, Haluk Bilginer, Ferhan Şensoy, Metin Akpınar, Zeki Alasya gibi büyük oyuncu ve yönetmenlerden oluşturulmalı, GSMdeki çok yoğun programı olan hocalarımızın fazla yorulmalarına hatta bazı oyunlara bu yüzden gidememelerinin önüne geçilmelidir.
Ferhat Haznedar
Tiyatro Dünyası - Sizden Gelenler
(Kaynak: tiyatrodunyasi.com)
***
Ayrıca bakınız:
LİNÇÇİ Ertuğrul Timur, öznesiz tümce kuruyor!
Yalan makinesi ve küfürbaz Mustafa Demirkanlı'nın sözde küfre karşı kampanyasına alet olanların imzaladıkları metni ve alet olanları teşhir ediyoruz!
Linç imzacıları listesi