31 Mayıs 2010 Pazartesi

Yaşam Kaya'nın ilginç yazısını(!), "Google Translate / Çeviri" ile çevirdik!

"Konunun bir türlü ilerlemeyen dil yapısını da düşünürsek sahnede ne denli berbat bir çevirinin yer aldığını anlarız. Coşkun Büktel ikili diyaloglarda psikolojik gerilimleri anlamayarak, düz konuşma metinleri yaratıyor. Bugünkü çeviri programları ‘Ölüleri Gömün’ oyununu Coşkun Büktel’den daha iyi çevirebilir."

Yaşam Kaya


(Kaynak: "İstanbul Tiyatro Festivali'nde Ölü Bir Oyun……")


***

Tadashi Suzuki'den Muhteşem Bir Elektra …

Yaşam Kaya
Eğitimci, Tiyatro Eleştirmeni
31 Mayıs 2010


Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali, izleyicilerine yaşattığı John Malkovich (Şeytani Komedya) şokundan sonra, dünyaca ünlü tiyatro adamı Tadashi Suzuki ile gönülleri tekrardan fethetti. Japon Tiyatrosu’ nun en önemli isimlerinden birisi olan Suzuki ve gurubu Scot, Hofmannsthal’ın yüzyıl başı özgün Sofokles uyarlamalarından yola çıkarak yorumladığı ‘Elektra’ oyununda geleneksel tekniklerden ve modern dans sistemlerinden yola çıkıyor. Oyundaki büyüleyici sahne performansını düşünürsek, Türkiye’deki tiyatro insanlarının yeteneklerini bir kez daha gözden geçirme gerekliliğini anlarız.

Daha önceki yıllarda tiyatro festivaline ‘Diyonisos’ ve ‘Ivanov’ yorumuyla katılan Tadashi Suzuki, geleneksel Japon Tiyatrosu’ nun (Kabuki ve No) dünyaca ünlü yorumcusu. Sofokles’ in klasik metni Elektra'nın annesinden intikam alma fantezisinin günümüz dünyasının sorunlarıyla ortak paydada kesişmesi, sıkıcı gibi görünen konuyu çekici bir hale dönüştürüyor. Suzuki, grubun oyunla bağlarını kendi bünyesinden beslediği bir takım öğelerle desteklerken, akıl hastanesinde sığdırdığı Elektra düşleri ile seyirciyi şaşırtıyor.

Oyunun yazarı Euripides, Yunan coğrafyasının yetiştirdiği büyük tragedya yazarlarından birisi olarak, eserlerinde güçlü kadın karakterler kullanmış ve geleneksel Yunan tragedyasına yeni bir şekil vermiştir. Oyunun asıl metninde Elektra, babası Agamemnon'dan intikamını alır ve buna bağlı olarak gelişen olaylar üzerine tanrılarla arası açılır. Tragedyada dönemsel olarak bir ilk yaşanır; tanrıların buyrukları bireylerin kendi fikirleri karşısında dinlenmez. Körü körüne bir inanış oyunda silinip atılmıştır. İlahi güçlerin söylemleri yok olmaktadır.

Tadashi Suzuki, konuyu yorumlarken Elektra’ yı bir akıl hastanesinde gösteriyor. Elektra yalnız odasında kendisine karşı yapılan kötü muameleye cevap verirken, yalnız dünyasında yaşadığı psikolojik gerilimleri de seyirciye yansıtıyor. Fakat bu yansıtılırken konu dar bir alana doğru ilerlemiş. Elektra’ nın annesi Clytemnestra oyunun ana hatlarını oluşturmuş. Anne / kız çatışmasının işlenmesi, modern bir Elektra kurgusunun oluşmasında büyük etken. Dahi yönetmen, oyunun diğer karakterlerini (Orestes) geri plana iterken konunun geniş persfektifte ilerlemesini engelliyor. Böyle olunca Japon Tiyatrosu teknikleri oyundaki büyük boşlukları dolduruyor. Kabuki tekniği gösteride ön planda. Aksiyon ve gerilim bölümlerindeki koreografi, Elektra’ nın duygusal yakarışının önemli bir ifadesi. Oyunun sade dekoru akıl hastanesini güzel resmetmiş. Özellikle ışığın, müziğin gücünden beslenen sahne, oyuncuların performansını da şekillendiriyor.

17 kişilik kadrosuyla durmak bilmeyen bir tempoda sürüklenen oyun, modern yapısı ile de dikkatleri çekiyor. 2010 yılının Türkiye’de Japon yılı olarak kutlanması, tiyatro severlerin dünyaca ünlü bir tiyatro adamıyla tekrardan buluşturdu. Uluslararası Tiyatro Olimpiyatları’nın da kurucusu olan Tadashi Suzuki, Türkiye’de kendisini önemli tiyatro insanı (!) olarak lanse eden kişilere büyük dersler veriyor. Yenilikçi tiyatronun Japon topraklarından tüm dünyayı sarması, Suzuki’ nin tiyatroyu bilimsel bir sanat olarak algılamasından kaynaklanıyor. Dahi tiyatro adamının Elektra’sı tekrar tekrar izlenecek olağanüstü bir gösteri.

(Kaynak: tiyatronline.com)

***

Yaşam Kaya'nın "Tadashi Suzuki'den Muhteşem Bir Elektra …" başlıklı Türkçe yazısını,

"Bugünkü çeviri programları"dan "Google Translate/Çeviri" sayesinde İngilizceye çevirdik:


31 MAY 2010

Tadashi Suzuki from the Great One, Elektra ...


International Istanbul Theatre Festival, the live audience John Malkovich (Evil Comedy) after the shock, the man of the world-famous theater again conquered hearts with Tadashi Suzuki. Japanese Theatre 's name is one of the most important groups of Suzuki and Scot, Hofmannsthal'ın century adaptation by setting out from its original interpretation of Sophocles' Elektra' in a game of traditional techniques and modern dance system is set off. Mesmerizing stage performance in the game, considering the capabilities of the human drama in Turkey once again we see the need for review.

Theatre festival in previous years' Diyonisos' and 'Ivanov' with a strict interpretation of the Tadashi Suzuki, traditional Japanese theater 's (Kabuki and No), the world-renowned commentator. Sophocles' classic text Elektra'nın revenge on his mother with the problems of today's world of fantasy intersect at a common denominator, becomes boring, seemingly is an attractive subject. Suzuki, the group's ties with the game itself with the food items while supporting a team, fit in a mental hospital amazes the audience with Elektra fell.

Author of the play Euripides, Greek geography, the authors of the train tragedy as one of the great, strong female characters in his works and gave a new shape to the traditional Greek tragedy. In the original text of the play, Elektra, Agamemnon'dan avenge his father and consequently developed among the gods on the event opens. A tragedy in the first place periodically to God in the face of the rest of them do not own opinions of the individuals. Wiped a blind belief in the game have been taken. The discourse is not of divine power.

Tadashi Suzuki, interpreting issues Elektra 't show in a mental hospital. Elektra alone in his room when responding to abuse made against him, the psychological stress of living alone in the world also reflects the audience. But this is being reflected in a narrow field of topics to advanced. Elektra 's mother Clytemnestra main points of the game created. Mother / daughter conflict processing, major factors in the formation of modern fiction, Elektra. Even the director, the game's other characters (Orestes), while pushing into the background of the issue is blocking progress persfektifte wide. When the Japanese theater techniques such as fill large gaps in the game. Kabuki in the forefront in technical demonstrations. Part of the action and tension in the choreography, Elektra, 'an important expression of the emotional plea. The beautiful game's simple decor painted a mental hospital. Especially in the light, fed by the power of music scene, the shape of players' performance.

17-man squad in the relentless pace of the game drifted, with modern buildings attracts attention. In the year 2010 in Turkey to celebrate the Japanese theater lovers with a world-famous man once again brought the theater. Also the founder of the International Theatre Olympics, Tadashi Suzuki, itself an important theater people in Turkey (!) Touted as great for people who gives lessons. Innovative drama surrounds the world of the Japanese territory, Suzuki 'perceptions of the theater as an art is the result of scientific. Even an outstanding theater performances will be followed again and again of the man Elektra'sı.


***


Yaşam Kaya'nın "Tadashi Suzuki'den Muhteşem Bir Elektra …" başlıklı Türkçe yazısını,
"Bugünkü çeviri programları"ndan "Google Translate/Çeviri" sayesinde İngilizceye çevirdikten sonra, Yaşam Kaya'nın "Bugünkü çeviri programları 'Ölüleri Gömün' oyununu Coşkun Büktel'den daha iyi çevirebilir." önerisine yaslanarak, şimdi de, yine "Bugünkü çeviri programları"ndan "Google Translate/Çeviri" sayesinde İngilizceden tekrar Türkçeye çevirdik:


31 MAY 2010

Tadashi Suzuki gelen Yüce, Elektra ...


Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali, şok yaşayan dinleyiciler John Malkovich (Evil Komedi) sonra, dünyaca ünlü tiyatro adamı tekrar Tadashi Suzuki ile gönülleri fethetti. Japon tiyatro aşkına bir Suzuki ve Scot, kendi özgün yorumu dışarı ayarlayarak Hofmannsthal'ın yüzyıla uyum en önemli gruplarından biridir Sofokles 'Elektra' geleneksel teknikleri ve modern dans sisteminin bir oyun başlatılır. Oyunda, bir kez daha gözden geçirilmesi için ihtiyaç bakın Türkiye'de insan drama yetenekleri dikkate alınarak sahne performansıyla büyülüyor.

Tadashi Suzuki, geleneksel Japon tiyatrosu 's (Kabuki ve No) bir katı yorumlanması ile önceki yılın Diyonisos Tiyatro Festivali' ve 'İvanov', dünyaca ünlü yorumcu. ortak bir paydada fantezi kesiştiği günümüz dünyasının sorunlarıyla eden annesinden Sofokles 'klasik metin Elektra'nın intikam, sıkıcı olur, görünüşte çok çekici bir konudur. Suzuki, gıda öğeleri ile oyunun kendisi ile grup ilişkilerini bir akıl hastanesinde, uygun bir takım destek verirken Elektra ile seyirci şaşırtıyor düştü.

oyun Euripides, Yunan coğrafya Yazar, tren trajedi yazarları biri olarak büyük, eserlerinde güçlü kadın karakterleri ve geleneksel Yunan trajedisi yeni bir şekil verdi. oyun, Elektra, Agamemnon'dan orijinal metinde ve babasının intikamını dolayısıyla olay tanrılar arasında geliştirilen açılır. diğerlerinin karşısında Tanrı periyodik için ilk etapta bir trajedi bireylerin kendi değil görüşleri yok. Sildi oyunda bir kör inanç alınmıştır. Söylem ilahi güç değildir.

Tadashi Suzuki, bir akıl hastanesinde Elektra 't show konuları yorumlama. Elektra yalnız odasında kötüye kendisine karşı yapılan tepki, dünyada yalnız yaşayan psikolojik stresinin de seyirci yansıtır. Ama bu konuların, dar bir alanda ileri yansıtılıyor. Oyunun Elektra 'nin annesi Clytemnestra ana hatlarını oluşturdu. Anne / kızı çatışma işleme, modern kurgu oluşmasında önemli faktörler, Elektra. Hatta yönetmen, oyunun diğer karakterleri (Orestes), konunun arka plana geniş persfektifte ilerleme engellediğini iterken. Böyle oyuna büyük boşlukları doldurmak gibi Japon tiyatro teknikleri. Kabuki teknik gösterilerde ön planda. eylem ve koreografi, Elektra, 'duygusal konuşmalar önemli bir ifade gerginlik bir parçasıdır. Güzel oyun sade dekor bir akıl hastanesine çizdi. oyuncuların performansı Özellikle ışığında, müzik sahnesinde güç tarafından beslenen, şekil.

modern binalar ile oyun sürüklendi ve amansız hızı 17 kişilik takım, dikkat çekiyor. Türkiye'de 2010 yılı içinde bir kez daha tiyatro getirilen dünyaca ünlü bir adamla Japon tiyatro severler kutlamak için. Ayrıca Uluslararası Tiyatro Olimpiyatları, Tadashi Suzuki, kendisi Türkiye'de önemli bir tiyatro kişi (kurucusu!) Büyük dersler verir insanlara olarak kabul gören. Yenilikçi drama çevreleyen Japon topraklarının dünya, tiyatronun Suzuki algıları bir sanat bilimsel sonucu olarak. Hatta seçkin tiyatro gösterileri tekrar izlenecek ve tekrar adam Elektra'sı of.

***

Ayrıca bakınız:

Türkiye tiyatrosuna yeni bir hizmet daha sunuyoruz: "Google Translate/Çeviri" katkısıyla Türkçeden İngilizceye ve İngilizceden tekrar Türkçeye çeviri!