21 Ocak 2009 Çarşamba

İNTERNET ORTAMINDA TİYATRO HABERCİLİĞİNİN HAL VE GİDİŞATI ÜZERİNE


Türkiye’de tiyatro alanında haber almanın, yorum ve eleştirileri izlemenin yolu çok büyük ölçüde internetten geçiyor. Fakat yıllardır şunu görmekteyiz: Tiyatro haber-yorum sitelerinde şahsi ve alabildiğinde keyfi bir yayıncılık çizgisi izleniyor. Sorun şu: Tiyatro adına kamusal ve ülke çapında yayıncılık yapma iddiası varsa, neyi nasıl haber yaptığınız ya da niçin yapmadığınız şahsi ve keyfi bir seçenek olmaktan çıkar.

Geçmişte tiyatro haber-yorum sitelerinin Hrant Dink katliamı karşısında tamamen duyarsız bir yayıncılık yapma başarısı gösterdiklerinde şaşırmıştık. Oysa gazeteci Hrant Dink’i meslektaş olarak kabul etmeleri ve yüksek bir duyarlılık göstermeleri gerekirdi.

Bugün de değişen bir şey yok. İfade özgürlüğünün engellenmesi tiyatro için hayati bir mesele olduğu halde, nerede ne oluyor bakma ve yorumlama zahmetine girmiyorlar. Şu kadar kurum ve kişinin imzaladığı ve tiyatro eğitiminde cinsel istismara dikkatleri çeken kamuoyuna dönük bir kampanya karşısında, istisnai gibi duran bir iki kararsız çıkış dışarıda bırakıldığında, kolaylıkla üç maymunu oynayabiliyorlar.

Bir dönem TİYATROM sitesi tiyatro haberciliği ve yorumculuğu adına kapsayıcı ve ileri adımlar atmış, tiyatro adına nasıl bir haber-yorum sitesine ihtiyaç duyulduğu konusunda önemli ipuçları vermişti. Bu sitenin kapanmasıyla, internet ortamındaki tiyatro haberciliğinin edindiği ilkesiz ve keyfi yaklaşımların önü alabildiğine açılmış oldu.

Bu duruma son vermek tüm tiyatrocuların sorumluluk alanına giriyor. Sorun, tiyatrocu her birey, topluluk ve platformun internet ortamındaki yayın faaliyetlerine gereken özeni göstermesi ve ülke çapında gerçek haber-yorum sitelerinin inşasına katılım ve katkı hedefinin benimsenmesiyle çözülecektir.

İATP-G Yayıncılık İnisiyatifi
.