7 Mayıs 2008 Çarşamba

ÇAĞDAŞLAŞAMAYAN TÜRK TİYATROSU...

Barış Toraz, 1979 yılında İstanbul’da doğdu. 2003 yılında İstanbul Üniversitesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü’ne girdi. “Ben Patronum”, 2005 yılında Oyun Yaz Projesi’ne katılan Barış’ın yazdığı ilk oyunudur.


Barış Toraz
06 Mayıs 2008


(...)

Oyun yazıldığına göre yazılan oyunların sahnelenmemesinde başka sebepler olması gerekir. Mesela, yazarlar oyunlarını kimseye göstermiyordur. Eserlerini kimseye göstermeyenler eğer varsa yukarıdaki çalışmaya katılmamış demektir ki bunlar değerlendirme dışıdır. O halde yazarlar oyunlarını resmi ya da kişisel olarak mevcut tiyatrolara iletmemiştir. Diyelim ki en az bir tanesi iletildi ve bu da başarısızdı. Ya da bir şekilde başkalarına ulaşan bu oyunların tamamının başarısız olduğunu varsayalım. Bunun başarısız olduğunu, hangi açıdan başarısız olduğunu, neden başarısız kabul edildiğini, nasıl değerlendirildiğini söyleyen birisi, birileri, bir makam var mıdır? Var gözükmektedir ama görevini yapmakta mıdır? Herhangi bir tiyatroya teslim edilen oyunlar hakkında teknik veya kişisel değerlendirme yapan birisinin olmadığı açıktır. Bu konuda değerlendirme yapan birisi olmadığı halde yazarın başarısız olduğunu anlaması ya da eksik yanlarını gidermesi mümkün değildir. Sonuçta, eserini tamamlayan yazar ona “oldu” gözüyle bakmaktadır. Kendilerine teslim edilen metinler hakkında değerlendirme yapmayanların ya da yapamayanların Türk Tiyatrosu’nun gelişimine katkıda bulunmadığı da açıktır. Özellikle ödenekli tiyatrolar bu konuda bir sürü dramaturg çalıştırmaktadır. Onlar da teslim edilen oyunlar hakkında teslim tarihinden bir sene sonrasına yarım ağızla randevu vermektedir. Sebep olarak da incelenen oyun sayısının fazla olması bahane edilmektedir. Bu eser çokluğunda halen sahneye taşınabilmiş eserlerin sayısının yok denecek kadar az olması da yukarıda belirtilen mazeretlerin geçersiz olduğunu göstermektedir.

(...)

(Bakınız: tiyatronline)