8 Nisan 2008 Salı

Müjdat Gezen çanak yalamadı!

T.C. Turizm ve Kültür Bakanlığı çanağı yalamama kararı alan Müjdat Gezen'e "günaydın" diyoruz. Çanak yalayanların düzene hizmet etmek zorunda olduğunun bilincinde olan bizler, her zaman için çanak yalayıcılığına sert tepki gösterdik. Tiyatroyu gönendiren değil, boka batıran bir işleve sahip olan çanak yalayıcılığına karşı çıkmak için, en azından Müjdat Gezen denli yürekli olmak gerekir. Tüm kısık sesli muhalefetine karşın Müjdat Gezen'i kutluyor, darısı diğer çanak yalayıcılarının başına diyoruz...

***

Haber Milliyet'ten:


"Ben Bakan'a nasıl parti değiştirilir öğretiyor muyum?"


Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın, Trabzon Devlet Tiyatrosu oyuncularının oyun senaryosunun dışına çıkmasını “seyirciye saygısızlık olarak nitelediği açıklaması tepki gördü. Tiyatro sanatçısı Müjdat Gezen, “Bilmedikleri işlere karışmasınlar. Ben Ertuğrul Günay’a parti nasıl değiştirilir öğretiyor muyum? Nasıl partiden partiye geçilir öğretiyor muyum? O da bana mesleğimi öğretmesin" dedi.

Tiyatro sanatçısı Müjdat Gezen ANKA’ya yaptığı açıklamada, oyuncuların uyarı cezası almasına neden olan Haşmet Zeybey’in “Düğün ya da Davul" adlı oyununun köy seyirlik oyun türü olduğuna dikkat çekti. Bu tür oyun metinlerinin yönetmenin, oyun yazarının izniyle istenildiği gibi güncelleştirilebileceğini söyleyen Gezen, oyundaki “Başbakan kimden korkar? Amerika’dan" repliklerinin “Başbakanlar kimden korkar" olarak değiştirildiğini ve “Amerika’dan" sözü tamamen çıkarıldığını hatırlattı. Gezen, bu durumu “sansür" olarak nitelendirdi. Gezen, “Bu bir sansürdür. Ben de bu gerekçeyle bana yapılan destek parasını geri çevirdim. Bu öğrenciler İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı’ndan benim mezun ettiğim öğrenciler. Onların başı yanmasın diye ben konuşmuyordum. Bilmedikleri işlere karışmasınlar. Ben Ertuğrul Günay’a parti nasıl değiştirilir öğretiyor muyum? Nasıl partiden partiye geçilir öğretiyor muyum? O da bana mesleğimi öğretmesin" dedi.

ÖZEL TİYATROLARA DA SANSÜR UYGULAMAK İSTİYORLAR

Müjdat Gezen, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın “Yalnız Devlet Tiyatroları’nda değil, özel tiyatroların oyunlarında da, oyun senaryosunun dışına çıkmasının doğru bulunmadığı, böyle bir durumun seyirciye saygısızlık olduğu, oyun yazarlarının telif haklarını ihlal ederek hukuki sorumluluklar doğuracağı bütün tiyatrocularca bilinen bir husustur" açıklamalarının ise özel tiyatrolara sansür uygulanmak istenmesine yönelik olduğunu öne sürdü. Bakanlığın, “Tiyatrodan haberi olmadan tiyatro dersi verdiğiniö iddia eden Gezen, “Mesela Levent Kırca ya da Ferhan Şensoy oyunlarına laf ilave ettiğinde Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan izin mi alacak? Böyle bir şey olur mu? Ne demek istiyorlar, özel tiyatrolar da metin dışına çıkamaz derken, sansür mü uyguluyorlar bize? Size de karışırız diyorlar, bu yüzden ben yardım falan istemiyorum. Tiyatromda istediğim oyunda isteğim lafı söylerim" dedi.

PARAYI REDDEDİNCE NE YAPACAKLARINI ŞAŞIRDILAR

Gezen, 30 bin YTL’lik devlet yardımını geri çevirme nedeninin Güzel Sanatlar Müdürlüğü tarafından “Projesi olan Artiz Mektebi oyununu yetiştiremediği için parayı iade etmiş olabilir" olarak yorumlanması üzerine ise şunları söyledi:

“Bırakın yetiştirememeyi, Artiz mektebi bu güne kadar 38 temsil yaptı hala da oynuyor. Bu sezonun en çok oynanan oyunlarından. Neticede bana bir para yardımı yapılıyor ben de bu para yardımını kabul etmiyorum bu kadar. Gerekçe olarak da sansüre karşı olduğum için diyorum. Ne yapacaklarını şaşırdılar, çünkü bugüne kadar tarihinde kimse aldığı parayı reddetmemiş. Halbuki ne kadar basit; Teşekkür ederim yardımınızı kabul etmiyorum."

“KÜÇÜK BİR PROTESTOM BİR SÜRÜ İŞE YARADI"

Müjdat Gezen, reddettiği devlet yardımının başta Bademler Köyü Tiyatrosu olmak üzere, amatör ve geleneksel tiyatrolarla çocuk tiyatrolarına dağıtılacağı açıklamasını çok güzel bir haber olarak değerlendirdi. Gezen, “Bakanlık harika bir şey yaparak bu parayı benim çok sevdiğim İzmir Bademler Köyü Tiyatrosu’na ve amatör tiyatrolara ve de yıllardır dersini verdiğim Geleneksel Türk Tiyatrosu’na vermiş. Benim küçük bir protestom bir sürü işe yaramış. Bu benim için mutluluk verici bir olaydır" diye konuştu.

(Kaynak: Milliyet)