24 Ekim 2007 Çarşamba

COŞKUN BÜKTEL VE 'HAMDİ MÜMKÜN'

Cevdet Karal


Coşkun Büktel, Hamdi Mümkün yahut "İkinci Geliş" adlı uzun metraj film senaryosunu tamamlamadan önce, 2002 yılında, onu bir "uzun hikâye" olarak, Kaşgar dergisinde yayınlamıştı. Hikâyenin Kaşgar'daki önsözünü ise, şair Cevdet Karal yazmıştı. Büktel, Hamdi Mümkün yahut "İkinci Geliş"i daha sonra roman haline de getirmiştir.

Aşağıdaki yazı, Karal'ın, Kaşgar'da çıkan "Hamdi Mümkün" önsözüdür.


Coşkun Büktel (1950, İzmir). Oyun yazarı ve tiyatro eleştirmeni. Sanat ortamına girişi, Oluşum ve Varlık dergilerinde yayınladığı şiirleri ve şiir çevirileriyle olmuştur.

Yazarın, üzerinde yedi yıl çalıştığı bilinen Theope adlı oyunu 1990 yılında İstanbul Şehir Tiyatrosu tarafından sahnelenmişti. Yayınlanmış fakat profesyonel bir kadro tarafından henüz oynanmamış bir diğer oyunu ise Shakespeare’siz Herifler’dir. Dilimize çevirdiği dört oyunla birlikte kendi kısa oyunu Gösteri Devam Etmeli’yi bir oyun antolojisi olarak Eleştiren Oyunlar adıyla yayınlamıştır.

Büktel, bir eleştirmen olarak, Türk tiyatrosunda örneği görülmeyen bir yazar. Eleştirilerini yönelttiği konu karşısındaki net tavrı, iddiasını savunmadaki ısrarı, görüşlerine duyduğu inanç, ilgilisi olduğu alanı yaşamının merkezine koyuşu ve onu sahiplenişi dikkate değerdir. Günümüz Türk tiyatrosuna yönelttiği eleştiriler, taraf tutma ve kayırıcılıkların hüküm sürmediği bir tiyatro atmosferinde dönüşümlere yol açabilecek nitelik ve derinlik taşırlar. (Tiyatro eleştiri ve polemiklerini topladığı Türk Tiyatrosundan İnsan Manzaraları ile Yönetmen Tiyatrosuna Karşı Bir Shakespeare ve Nâzım Hikmet Savunması adlı yapıtları, önemli bulunmaktadır.

Yazılarındaki hesap gözetmeyen radikal (ve de şahsına özgü) tutum, sanat çevresinde sıkça görülebilen inandırıcılıktan uzak, tahlil ve görüşe dayanmayan karşılıklı beğenilere tam karşıdan tuttuğu acımasız projektör; bütün şiddetine rağmen tiyatro adına gerektirdiği sonuçları doğurmamıştır. Tanıdığımız kadarıyla; yoluna ödünsüz devam edişi, sanat haysiyeti adına saygı duyulması gereken bir kararlılık örneğidir.

İlerleyen sayfalarda okuyacağınız Hamdi Mümkün yahut “İkinci Geliş”; yazarın, yakın dönemlerde üzerinde konuşulan, bir ara sinemamızın önemli ve çok deneyimli yönetmeni Atıf Yılmaz tarafından projelendirilen (*) fakat kriz nedeniyle filmi çekilemeyen çalışmasıdır. Türk sinemasının biraz canlanır, açılım kazanır gibi olduğu bu dönemde proje ilgi çekici olmalıdır. Konusunun çarpıcılığı, olaydaki dramatizmi, toplumu kuşatan ikiyüzlülüğe getirdiği alaycı yaklaşım ve önemlisi de sinema fikri olarak somutlaştırdığı hayal gücü beyaz perdede belki tam da gereksinilen şeylere işaret etmektedir. Hamdi Mümkün yahut “İkinci Geliş” umarız ki, yakın dönemde onu perdeye taşıyacak ilgiyi görür.

Cevdet Karal / Kasım 2002

(*) Editör notu: Senaryonun Atıf Yılmaz'la ilgisi için, Radikal'in şu haberine bakılabilir: "Hamdi Alkan Film İçin Kolları Sıvadı"

tıkla: coskunbuktel.com