12 Ocak 2015 Pazartesi

Tiyatromuzda SANSÜR rüzgârı eserken Mihail Bulgakov'dan ciddî kitap!

Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Modern Klasikler Dizisi'nin 47'inci kitabı raflarda yerini aldı:

Rus edebiyatının güçlü ismi Bulgakov'dan "Genç Bir Doktorun Anıları"

Mizah yeteneği ve keskin yergileriyle tanınan Sovyet yazar Mihail Bulgakov'un "Genç Bir Doktorun Anıları" adlı eseri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Modern Klasikler Dizisi'nde yerini alıyor.

Eserde devrim zamanı Rusya'da genç bir doktorun gündelik hayatında karşılaştığı bütün zorlu sınavlar, Bulgakov'un elinde olağanüstü güçlü bir anlatımla, dram sınırlarında gezinen bir dokunaklılıkta öykülere dönüşüyor.

Kiev Üniversitesi Tıp Fakültesi'nden 1915 yılında mezun olan Bulgakov, 1920 yılında doktorluğu bırakmaya karar vererek yazılarına ağırlık verir. Yazar, doktorluk yaptığı döneme ait anılarından esinlenerek pek çok öykü kaleme alır. Bu öykülerden olan "Horozlu Havlu, Tipi, Çelik Soluk Borusu, Zifiri Mısır Karanlığı, Ters Vaftiz, Kayıp Göz, Yıldız Döküntü, Morfin, Ben Birini Öldürdüm" isimli 9 öykünün yer aldığı, Tuğba Bolat'ın Rusça aslından çevirdiği eser, İş Bankası Kültür Yayınları etiketiyle okurların beğenisine sunuluyor.

Yazarın kendi deneyimlerinden yola çıkarak kaleme aldığı öyküler o dönem bÂzı dergilerde yayımlanmıştı. Bulgakov'un yapıtları daha sonra SSCB'de yasaklanmış ve ancak 1962 tarihinden sonra yayımlanabilmiştir.

Mihail Afanasyeviç Bulgakov (1891-1940): Sovyet yazar Kiev'de dünyaya geldi. Kiev Üniversitesi Tıp Fakültesi'nden 1915'te mezun oldu. İç Savaş sırasında bir grup Beyaz Ordu subayının başından geçenleri anlatan ve 1925'te yayımlanan "Beyaz Muhafız" adlı romanı, resmi çevrelerden büyük tepki gördü. Bulgakov bu romanını "Turbin Günleri" adıyla oyunlaştırdı. 1926'da sahnelenen oyun çok geçmeden yasaklandı. 1925'te ayrıca yergi fantezilerin yer aldığı "Şeytanlıklar" adlı yapıtıyla, "Köpek Kalbi" adlı yergiyi yayımladı. Sovyet yaşama tarzına yönelik sert eleştirilerin yetkililerin kabul edemeyeceği bir noktaya varmasıyla, 1930'a doğru yapıtlarının yayımlanması fiilen yasaklandı. Ölümüne dek edebiyat çevrelerince dışlanmasına karşın, başyapıt niteliğinde ürünler verdi. Moskova Sanat Tiyatrosu'nun perde arkasını acımasızca yeren "Bir Ölünün Notları: Teatral Bir Roman" (1969) ile Gogol tarzı bir fantezi olan "Usta ile Margarita" (1968-69) bu başyapıtlar arasındadır.