2 Haziran 2012 Cumartesi

(Bulunmaz Tiyatro Genel Sanat Yönetmeni Sosyalist Sanatçı Hilmi Bulunmaz'la "Theope" oyunu yazarı ve "Ölüleri Gömün" oyununun çevirmeni Coşkun Büktel'in estetik ve sanatsal ifade olanaklarını ilelebet ilga ve imhâ etmek için) LİNÇÇİ Tiyatro... Tiyatro... Dergisi önderliğinde bir LİNÇ KAMPANYASI düzenleyen ve bu LİNÇ KAMPANYASI için şimşek hızıyla imza verenlerden LİNÇÇİ Asmin Singez'in, LİNÇÇİ Çiğdem Erken'in, LİNÇÇİ Kemal Aydoğan'ın, LİNÇÇİ Kemal Kocatürk'ün, LİNÇÇİ Mahiye Morgül'ün, LİNÇÇİ Özlem Özdemir'in, LİNÇÇİ Tuncer Cücenoğlu'nun, LİNÇÇİ Üstün Akmen'in "Fazıl Say'a imzalarla destek" verdiği bir süreçte, kapitalizmi piyanosuyla güzelleyen pembe sermaye temsilcisi Fazıl Say'ın "Nâzım Hikmet Sabıkası" gündemden asla düşmemeli ki, LİNÇÇİ kişilerin "imzalarla destek" verdikleri kişinin nasıl bir SANSÜRCÜ olduğu, çok büyük ve korkunç bir hızla algılansın!

(Fotoğraf kaynağı: odatv)

'Şairlerden yana' ve 'fair' olmak


Agos
31 Ağustos 2007

Fazıl Say, 18 Ağustos tarihli Radikal’de yayımlanan ‘Altıok Ağıdı’na destek olun’ başlıklı yazısında, 1993’te Sivas Madımak Oteli’nde yakılarak katledilen şair Metin Altıok için bestelediği oratoryonun sahneye konması için hükümetten destek beklediğini şu sözlerle dile getiriyordu:

“AKP yetkililerinden rica ediyorum: ‘Metin Altıok Ağıtı’nın çalınmasına destek olsunlar. (…) Bu eser bir ‘senfonik ağıt’. Çağdaşlık ve sanatçıya karşı ‘fair’ (ADİL) olunması onlara ‘artı puan’ kazandıracaktır…Yasakçı olmayın. Katillerden yana olmayın. Duyarlı olun! Vefat eden şairlerden yana olun…”

Bu dokunaklı sözler karşısında duygulanmamak mümkün mü?

Elbette “vefat eden şairlerden yana” ve “fair” olmalı. Hatta sırf vefat eden şairlerden yana ve fair olmak adına, Fazıl Say’a, 2002’de Nâzım Hikmet Oratoryosu’nda bir ölü şaire nasıl sansür uyguladığını hatırlatmalı.

Bundan beş yıl önce, Say, Nâzım Hikmet Oratoryosu’nda büyük şairin on altı şiirini bestelemiş, eserini Türkiye’nin dört bir yanında defalarca çalmıştı.

Hatırlayanlar olacaktır, o on altı şiirden birinin, ünlü ‘Akşam Gezintisi’nin beş dizesi her nasılsa, oratoryo metninden de, daha sonra çıkan albümün kitapçığından da düşmüş, kaybolup gitmişti.

Şiirde, on üç yıl mahpusluktan yeni çıkmış, hamile karısının koluna girip mutlu mesut akşam gezintisine çıkmış şair, mahalle ahalisini, Mürettip Refik’le Sütçü Yorgi’yi, Çamaşırcı Huriye’nin işsiz oğlunu, radyodan ajans haberlerini dinleyen Rahmi Bey’i anlatır usul usul. Bir de Bakkal ‘Karabet’i.

Bakkal Karabet'in ışıkları yanmış
Affetmedi bu Ermeni vatandaş
Kürt dağlarında babasının kesilmesini
Fakat seviyor seni çünkü sen de affetmedin 
Bu karayı sürenleri Türk halkının alnına

Fazıl Say, Nâzım’ın şiirinin siyasi yükünün farkında. Ömrünün en güzel yıllarını hapishanede ve sürgünde geçirmiş bir şairin eserine sahip çıkan, şövalye ruhlu bir sanatçı olarak övgü beklediğinden olacak, “Aslında ‘text içeriği’ tamamen ‘karakolluk’ olan Nâzım oratoryosu” diye kıvançla yazıyor zaten. Yazı boyunca, Say, Nâzım’ın gariban Bakkal Garabed’inden söz eder, geçmişteki tutumuyla hesaplaşır diye umutla bekliyoruz ama hayır, olmuyor. Bakkal Garabed unutulmuşluğuyla, Nâzım’sa ölümünden kırk küsur yıl sonra bile sansürlenmişliğiyle baş başa kalıyor.

25 Ağustos günü Orhan Tekelioğlu, Fazıl Say’ın yazısındaki ‘halka kültür götürmeye’ dayalı modernist-cumhuriyetçiliğin dayatmacılıktan başka bir şey olmadığını vurucu bir şekilde ortaya koyuyordu: “Sayın Fazıl Say’a tek bir tavsiyem olacak. ‘Güzel ve doğru’ olduğunu düşündüğü müziğini öncelikle onu dinlemek isteyenlere çalsın; birilerine götürmesin, taşımasın. Zorla güzellik olamayacağını her gün öğrenmemiz gerekmiyor.”

Bu yazının tavsiyesi de şu olsun: Fazıl Say birilerini “fair” olup “artı puan” kazanmaya çağırırken, önce Nâzım Hikmet’i, sonra da “Kürt dağlarında babası kesilmiş” Bakkal Garabed’i getirsin gözlerinin önüne; sonra da yazdıklarını bir kez daha düşünsün: “Yasakçı olmayın. Katillerden yana olmayın. Duyarlı olun! Vefat eden şairlerden yana olun…”

(Kaynak: hayat, olduğu gibi)