18 Temmuz 2010 Pazar

Tartışılacak konuları kapağına taşıyan dergi!...

YENİ TİYATRO DOSTLARI, MERHABA!..


Erbil Göktaş


Bu, 20. “sunuş” yazım; kimilerinin “editör yazısı”, kimilerininse “başyazı” diye nitelendirdikleri bu yazılarda ben, siz sevgili okurlarımızla içtenlikle, yayın ilkelerimiz doğrultusunda yapmak istediklerimizi, karşılaştığımız sorunları, bu sorunları aşmak için ürettiğimiz çözümleri, tiyatromuzun ve ülkemizin gündemiyle ilgili tavrımızı paylaşmaya çalıştım. “Çalıştım” diyorum, çünkü çoğu kez Yeni Tiyatro Dergisi’ni ve başlangıcından bu yana, “ek” olarak ücretsiz verdiğimiz oyun kitaplarını sizlere yetiştirmeye çalışırken bazı noktaları tam vurgulayamamış olabilirim; ancak başından beri bizi izleyenlerin “yolumuzda” yürüyebilmek için neleri göze aldığımızı ve ne bedeller ödediğimizi gördüklerini düşünüyorum. Yine de Türk Tiyatrosu’nda “eksikliğini” gördüğümüz konularda tavrımızı “net” olarak ortaya koyarken, ne reklamlarımızın kesilecek olmasına aldırdık, ne de “kimi” yazarlarımızla ve “tanıdıklarımızla” yollarımızın ayrılmasına… “Dost” bildiklerimizin “dosdoğru dost” olmamaları ya da olamamalarına da üzüldük tabii; ancak işimiz “toplumsal” bir iş; o yüzden “bireyselmiş” gibi görünen “acılarımızı” içimize atıp bunları “zamanın şaşmaz yargısı”na bırakıyoruz; okurlarımız da elbette görüyorlar durumu. Görmeyenlere sözüm yok; çünkü onlar çoğu şeyleri de görmüyorlar; Nâzım Hikmet’in dediği gibi onlar “bir değil,/ beş değil,/ yüz milyonlarla…” maalesef!.. Biz, görevimizin “onlar”a da ulaşmak olduğunu ve “onlar”ın da başta tiyatro olmak üzere, sanatın iyileştirici, geliştirici ve dönüştürücü özelliklerinden “yararlanmasını” sağlamak olduğunu biliyoruz. Bu sorunun da “zaman”ın sağaltıcı ve şaşmaz ellerinin desteğiyle çözüleceğine inanıyoruz. Belki on yıl sonra, belki yirmi yıl, elli yıl, bilemediniz bir asır! Ama gelecek bizimdir!..

ÜÇÜNCÜ YILIMIZDA, 20 SAYIMIZDAN KİMİ ANIMSATMALAR…

İki ay sonra üçüncü yılımızı tamamlayıp dördüncü yaşımıza gireceğiz. Bu zaman zarfındaki 20 sayıda yerli ve yabancı yazarlardan 18 kitabı “ücretsiz kitap eki” olarak okurlarımıza ulaştırdık; böyle bir zorunluluğumuz yoktu ama biz, oyunlar da okunsun diye, oyun kitapları daha çok okura ulaşsın diye bu “zorluğu” göze aldık. Oysa doğru dürüst bir reklam geliri olmayan ve önce iki aylık, bir yıldır da aylık yayımlanan dergimiz için, “kitap eki” hem zaman açısından, hem de “maddi” açıdan” büyük bir külfetti. Kitaplarımızın çoğunu, “sponsor”, maddi yüklenici desteği olmadan derginin bütçesinden karşıladık; hele ilk yılımızda hiçbir “program ilanı” ve “reklam” alamadığımızı da göz önünde bulundurursak, dergimizi ve kitaplarımızı ne kadar zor koşullarla savaşarak okurlara ulaştırdığımız daha net anlaşılır. Ancak bundan hiç şikayetçi değiliz, aksine kitap ekimizin bizim ayrıcalığımız olduğunu düşünüyor ve gurur duyuyoruz onunla; okurlarımız, abonelerimiz çoğaldıkça, insanlar birer birer Yeni Tiyatro ailesine katıldıkça, harcadığımız bütün emeklere ve zamanlara değdiğini düşünüyoruz.

Üç yıldır Türkiye’nin “tek” popüler-akademik “hakemli” dergisi olmamız nedeniyle akademisyenlerin, araştırmacıların onlarca “makale”, “inceleme” ve “araştırma” yazılarına yer verdik; bunların arasında “gençler” önemli bir yer tutmaktadır. “Eleştiri”lere ve “söyleşi”lere de özel bir önem vererek, bu konuda da “yeni” olanın peşinden koşmaya çalıştık. Anadolu’daki tiyatro hareketi bizim için İstanbul kadar önemliydi, bu alanda da olanaklarımızı sonuna kadar zorladık. Kocaeli’deki tiyatro deneyi, bunun en güzel örneğidir. İstanbul ve Ankara’dan sonra, hem tiyatro eylemi açısından, hem de bunun tiyatro yayınlarına yansıması açısından Kocaeli’nin üçüncü sırada olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim; hatta, bizim dergimiz bağlamında, geçen yıllarda basında yer bulması açısından İstanbul’dan sonra ikinci sıraya da yerleştiğini rahatlıkla söyleyebilirim. Biz bütün kentlere, ilçelere, bütün tiyatrolara açığız; onlardan gelecek haberlere, tanıtım ve inceleme yazılarına sürekli yer vermek istiyoruz. Tüm kentlerimizdeki tiyatro yöneticilerini bu konuda düşünmeye davet ederken, iletişim kurmanın önemini de belirtmek istiyorum. Tiyatro yöneticileri ve sorumluları söylediklerimi göz önünde bulundurmalılar. Yapılan etkinlikler kadar onların “belgelenmesi” ve tarihe kalması için de duyarlık gösterilmelidir; bu konuda merkezlerin dışında tiyatro yapan herkesi “acilen” harekete geçmeye çağırıyorum. Bundan öncelikle “tiyatromuz” kazançlı çıkacaktır. Birinciliği İstanbul’a verdik ama bu tüm tiyatrolarımız için geçerli değil tabii ki… İstanbul’da bile “önemli” görünen tiyatrolarımızın sadece adlarının bilinmesi, oyunlarının, etkinliklerinin “tanıtımlarının” ve “eleştirilerinin” eksik kalması karşısında “sorumluların” şapkalarını çıkarıp önlerine koymalarının ve “gereğini” yapmalarının zamanı gelmiştir; yoksa tarih de göstermiştir ki, o şapkaların bir gün alınıp gidilmesi kaçınılmazdır!

17. ULUSLARARASI İSTANBUL TİYATRO FESTİVALİ’NİN KISA ELEŞTİRİSİ VE COŞKUN BÜKTEL

Bunu, bir tiyatro kurumu olmasa da “önemli” bir tiyatro etkinliğine imza atan İKSV’den bir örnekle anlatayım:

Devamı: Yeni Tiyatro Dergisi, Sayı: 20, Haziran-Temmuz 2010, ss: 2-3.


***


YENİ TİYATRO DERGİSİ 20. SAYI BAYİLERDE VE KİTAPÇILARDA!!!


İÇİNDEKİLER:

SUNUŞ Yeni Tiyatro Dostları, Merhaba!.. Erbil Göktaş

SÖYLEŞİ Coşkun Büktel’le “Coşkun Büktel” Üzerine!.. Sema Göktaş

MAKALE Hürses Gazetesi’nde Yayımlanan Bir Anket: “Milli Bir Tiyatro Kurabilir miyiz?” Didem Ardalı Büyükarman

SÖYLEŞİ Ege Maltepe ve Carol Sills İle Spolin Tekniği Üzerine Söyleşi Burcu Aksakal

MAKALE Tiyatro ve Hayat İçin Doğaçlama Kılavuzu: Spolin Tekniği Ege Maltepe

ELEŞTİRİ Bir Bedreddin Düşü “Hakikat” Filiz Tanya

ELEŞTİRİ “Troyalı Kadınlar” Asırlardır Sahnede Yaşamı ve Barışı Savunuyor Yeşim Dinçer

ELEŞTİRİ Festival Sonu “Damıtılmış Kırmızı” Burak Akyüz

MAKALE Ruhun Ölümü Funda Özşener

DENEME Sanat Bilgiden Doğar Okday Korunan

ELEŞTİRİ Kayıp Ruhlara Masallar: “Yastık Adam” ÖyküleriSeval Deniz Karahaliloğlu

İNCELEME Öncü Bir Yönetmenin Tiyatro Anlayışı: Vsevolod Meyerhold Sevgi Tosuner

ELEŞTİRİ Tiyatro Eleştirmenleri?.. Ve Diğerleri?.. Tahsin Çay


Derginin Yayın Kurulu’nda şu isimler bulunuyor: Sema Göktaş, Okday Korunan, Alpay Ekler, Hilmi Zafer Şahin ve Erbil Göktaş…

Türkiye’nin ilk ve tek “hakemli” popüler dergisi olan Yeni Tiyatro’nun Hakem Kurulu’nda ise şu adlar bulunuyor:

Prof. Dr. Murat Tuncay, Prof. Dr. Semih Çelenk, Doç. Dr. Sema Göktaş, Yrd. Doç. Dr. Gülayşe Temeltaş

Derginin 20. sayısındaki “kitap eki” ise DAHA ÖNCE VERİLEN KİTAPLARI EDİNEMEMİŞ OKURLARIN “eksiklerini” tamamlaması için tüm kitaplar dergilerin içinde “karışık” olarak sunuluyor… Her kitapçı ve bayide “farklı” kitapların yer aldığı bu “oyun ekleri” için son fırsat, çünkü bunların 18 kitabın 8’i tükenmiş durumda, 20. Sayıyla da fazla basılan 3’ü dışındakiler tükenmek üzere…

Yeni Tiyatro Dergisi, okurlarından gelen yoğun istekler sonucunda Kasım 2009’daki 13. sayısından itibaren “aylık” olarak çıkıyor ve daha önce “2 ayda bir” verdiği “Oyun Kitabı Ekleri”ni, “her ay” verip aksatmamak için “ABONE KAMPANYASI” başlatmış bulunuyor.

2010’da 30 kente ve “500 Aboneye” ulaşmayı hedefleyen Yeni Tiyatro Dergisi, Mayıs 2010 itibariyle “23 kent”, “10 ilçe” ve “7 ülke”ye ulaşmış bulunuyor. Yeni Tiyatro 20. Sayısını “ekonomik krizden” etkilenmesi dolayısıyla “İki Aylık” olarak çıkarmıştır.

Yeni Tiyatro Dergisi satış yerleri:
İstanbul; Mephisto Kitabevi (Beyoğlu İstiklal Caddesi ve Kadıköy), İstiklal Amargi Kadın Akademisi, İstiklal Ada Kitabevi, Beyoğlu Pandora Kitabevi, İstiklal Kitabevi, Beyoğlu Simurg Kitabevi, Tünel Robinson Crouse Kitabevi, Tünel Tramvay Durağı Gazete Bayisi, Beyoğlu Mis Sokak Gazete Bayisi, Mis Sokak Semerkant Kitabevi, Bengi Kitabevi, Eski Taksim Sahnesi Gazete Bayisi, Kadıköy Nazım Hikmet Kültür Merkezi, Kadıköy Seyhan Müzik, Kadıköy İmge Kitabevi, Kadıköy Khalkedon Kitabevi, Kadıköy-Beşiktaş İskelesi Karşısı Gazete Bayileri, Beşiktaş Barbaros Bulvarı Girişi Meydan Gazete Bayisi (Ferihan Karasu). Bakırköy Belediyesi Şehir Tiyatrosu Basın ve Halkla İlişkiler. Haydarpaşa Garı Gazete Bayisi. Eminönü Çemberlitaş Bulunmaz Tiyatro. Moda Sanat Tiyatrosu’nun Fuayesi ve Girişindeki Sahaf… Üsküdar İskelesi Kurt Gazete Bayisi.
Ankara; Dipnot Kitabevi, Dost Yayınları ve Kitabevi, Turhan Kitabevi, Bilim-Sanat Kitabevi ve İmge Kitabevi.
Kocaeli; Kolordu Nurkan Kitabevi , Çağdaş Kitabevi, Belsa Fırat Kitabevi; Kocaeli B. B. Şehir Tiyatrosu Gişesi, Hereke Gazete Bayisi (Mehmet Cengiz); Sabancı Oyun İstasyonu Gişesi.
İzmir; Konak Kabile Kitabevi, Kemeraltı Duvar Kitabevi (853 Sk., No: 13, P. 10), Karşıyaka Pan Kitabevi, Narlıdere GSF Kitapçısı, Konak Devlet Tiyatrosu Gişesi; Menemen Belediyesi Basın ve Halkla İlişkiler.
Kayseri; Av. Hülya Göktaş. Türkay İş Merkezi, Kat: 5, No: 34, Hukuk Bürosu, Kocasinan-Kayseri
Sakarya; Xir Kitabevi, Değişim Kitabevi.
Bursa; Heykel Sönmez İş Sarayı Girişi Bursa Kitapçısı.
Erzurum; Atatürk Üniversitesi GSF Sahne Sanatları Bölümü, Kitap Sarayı.
Trabzon; Özlem Şahin, Şehir Tiyatrosu, Trabzon DT Gişesi.
Gaziantep; İhsan Ata, Seyir Tiyatrosu Oyuncuları;
Hatay; Vejdi Koçak, Antakya Belediyesi Şehir Tiyatrosu.
Eskişehir; Adımlar Kitabevi.
Amasya; Öğr. Gör. Alattin Özgen, Amasya Üniversitesi, Meslek Yüksek Okulu.
Niğde; Öğr. Gör. Lokman Zor, Niğde Üniversitesi Halkla İlişkiler Müdürlüğü.
Ordu; Öğr. Gör. Hakan Alkan, Ordu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı.
Diyarbakır; Uğur Çınar, Devlet Tiyatrosu, Kültür Sarayı, Yenişehir.
Ağrı; Zübeyr Cinisli, İbrahim Çeçen Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
Edirne ve Tekirdağ; Erdoğan Eğmen, Edirne Halk Eğitimi Merkezi.
Mersin ve Adana; Fatma Tuğcu.(E. Posta: fatma.isikde@hotmail.com)
Çanakkale: Selçuk Göldere, Onsekiz Mart Üniversitesi, GSF Deneme Sahnesi.