İSTANBUL AMATÖR TİYATRO GÜNLERİ 2009 BAŞLIYOR!
Kültürel Çoğulcu Tiyatro Günleri (21–22 Şubat 2009)
Bu yıl İATG erken start alıyor. İATP tarafından düzenlenmeye başlandığı 2001 yılından itibaren her sene Mayıs ayında gerçekleştirilen ve iki yıldır bir ayı aşkın bir sürece yayılan etkinlikler bu yıl Şubat ayı içerisinde gerçekleştirilecek Kültürel Çoğulcu Tiyatro Günleri 2009 ile başlıyor. İATG etkinliklerinin (üniversite tiyatroları buluşması, çalışanların tiyatrosu, çocuklar ve gençlerle tiyatro başlıkları altında) Mayıs ayında yoğunlaşacak biçimde Haziran ayına kadar fasılalarla devam etmesi planlanmakta.
BGST içerisinde faaliyet gösteren “Tiyatro Bağlamında Kültürel Çoğulculuk Çalışma Grubu” tarafından organize edilen ve 21–22 Şubat 2009 tarihlerinde gerçekleştirilecek bu yılki “Kültürel Çoğulcu Tiyatro Günleri” kapsamında iki oyun, bir video gösterimi, iki panel ve söyleşilerin seyircilerle buluşması amaçlanmakta. Etkinliğin programı şöyle:
21 Şubat Cumartesi 13:00
Video Gösterimi: Bir Ömür Tiyatro: Hagop Ayvaz filmi (Türkçe-Ermenice)
Söyleşi: Sevan Ataoğlu ve Talin Büyükkürkçüyan
Osmanlı Devleti'nden Türkiye Cumhuriyeti'ne miras kalan Ermeni tiyatrocuların elçisi oldu Hagop Ayvaz. Oyunculuk ve yönetmenlikten sonra; yaşamını adadığı tiyatrosuna; 50 yıl aralıksız yayınladığı "Kulis" dergisiyle hizmet etti. Bir anlamda ustalarına, dostlarına olan gönül borcunu ödedi. Sevan Ataoğlu ve Talin Büyükkürkçüyan, Ayvaz’la hayatının son günlerinde yaptıkları bir söyleşiden yola çıkarak hazırladıkları belgesel çalışmasını izleyicilerle paylaşacaklar.
Yer: Boğaziçi Üniversitesi İbrahim Bodur Salonu
15:30
Oyun: Em Hene (Biz Varız) / Dario Fo & Franca Rama (Kürtçe/Kurmancî)
Teatra Bakur (MKM)
Teatra Bakur (MKM), ünlü İtalyan tiyatrocular Dario Fo ve Franca Rame tarafından yazılan, Cemil Oğuz ve Hamit Dilbahar tarafından Kürtçe/Kurmancî’ye kazandırılan 5 kısa kadın oyununu sahneliyor: Yalnız Kadın, Ben Ulrike Bağırıyorum, Akıl Hastanesinde Bir Fahişe, İşçi Kadın ve Hippi Ana.
Yer: Boğaziçi Üniversitesi Demir Demirgil Salonu
18:30
Panel: Kürt Tiyatrosu ve Alternatif Kurumsallaşma (Türkçe)
Moderatör: Ayşan Sönmez (BGST)
Konuşmacılar: Ömer Şahin (MKM-Teatra Bakur), Aydın Orak (Teatra Avesta) ve Lokman Ertan (Lotus Kültür Merkezi)
2000’li yılların Türkiyesi’nde Kürtçe tiyatro yapan toplulukların, nasıl bir kurumsal perspektifle hareket etmesi gerekir? Tiyatro alanındaki aydınlanma çalışmaları tasarlanırken hangi noktaların üzerine gidilmelidir? Kurumların tabanla buluşması noktasına atılması gereken adımlar nelerdir? Kürtçe tiyatro yapan topluluklar kamusal alanla nasıl ilişkilenmektedir? Alternatif kamusal açılım olanakları nasıl zorlanabilir? Kürt tiyatrosu giderek daha "parçalı-çeşitli" bir hal alırken, bu çeşitliliğin sağlıklı dayanışma ilişkisi içerisinde örgütlenmesi için hangi adımların atılması gerekir? Panelde, Kürtçe tiyatro yapan çeşitli toplulukların temsilcileriyle bu türden sorulara dair bir tartışmanın yürütülmesi amaçlanmaktadır.
Yer: Boğaziçi Üniversitesi Demir Demirgil Salonu
22 Şubat Pazar
14:15
Söyleşi: Bir Azınlık Okulunda Tiyatro Yapmak (Türkçe)
Yani Demircioğlu (Özel Zoğrafyon Rum Lisesi Müdürü)
Öğrenci sayısı günden güne azalan ve çok yakın bir gelecekte bu nedenle kapanmaları gündeme gelecek olan İstanbullu Rumlara ait cemaat okullarından birisi olan, 116 yıllık Zoğrafyon Lisesi’nin başarılı müdürü Yani Demircioğlu, Zoğrafyon’da tiyatro faaliyetleri ile ilgili görüşlerini ve geçtiğimiz ay gerçekleştirdikleri Yunanistan turnesinden edindikleri izlenimleri izleyicilerle paylaşacak.
Yer: Boğaziçi Üniversitesi Kırmızı Salon
14:45
Oyun: Ελα ψυχουλα μου δκοτωδε με (Hadi Öldürsene Canikom) / Aziz Nesin (Rumca)
Özel Zoğrafyon Rum Lisesi
Özel Zoğrafyon Rum Lisesi öğrencileri, Yunanca tercümesini Zoğrafyon Lisesi mezunlarından Panayot Abacı'nın, yönetmenliğini ise lisenin müdürü Yani Demircioğlu'nun yaptığı dinamik bir Aziz Nesin komedisini oldukça enerjik bir yorumla sahneye taşıyorlar.
Yer: Boğaziçi Üniversitesi Demir Demirgil Salonu
16:30
Panel: Tanzimat Dönemi Dramatik Edebiyatına Kültürel Çoğulcu Bir Bakış (Türkçe)
Moderatör: Fırat Güllü (BGST)
Konuşmacılar
Beki. L. Bahar (Araştırmacı-Yazar)
Doç. Dr. Beliz Güçbilmez (Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü)
Yrd. Doç. Dr. Bülent Bilmez (İstanbul Bilgi Üniversitesi Tarih Bölümü)
Orhan Türker (Araştırmacı-Yazar)
Sevan Değirmenciyan (Araştırmacı-Jamanak Gazetesi)
Osmanlı’da modern edebi türlerin ve bu arada dramatik edebiyatın ortaya çıktığı dönem olan Tanzimat, Türkiye’de bugüne kadar hep “ulusal kompartımanlar” içerisine hapsedilerek ele alındı. Türk edebiyat ve tiyatro tarihçileri için önemli olan Türkçe faaliyetlerdi. Çünkü basit bir mantıkla kendi çalışma alanlarını “Türk Edebiyatı” ve “Türk Tiyatrosu” olarak adlandırıyor ve bunun için çalışmalarını Türkçe eserlerle sınırlandırıyorlardı. Ermenice, Rumca ya da Ladino faaliyetler üzerine çalışanlar da maalesef bu mantığın dışına çıkabilecek güçte çalışmalara henüz imza atamadılar. Oysa söz konusu dönem, farklı halkların kendi modernleşme serüvenleri içerisinde sürekli etkileşim halinde bulundukları, birbirlerini taklit ettikleri ya da üretimlerini dolaysızca paylaştıkları bir kültür ve sanat ortamına sahipti. Bu panel, Tanzimat dönemi dramatik edebiyatını daha bütünlüklü anlayabilmek için döneme kültürel çoğulcu bir perspektifle yaklaşmayı amaç edinen bir girişimin ilk adımı olarak görülebilir.
Yer: Boğaziçi Üniversitesi Demir Demirgil Salonu