“Zengin Mutfağı” 24, 25, 26 ve 31 Ekim’de sahnelenecek.
Değişim Atölyesi Oyuncuları'nın sunduğu Zengin Mutfağı'nı izleyemediğimiz için bir yorum yapma hakkına sahip değiliz. Sol söyleme yaslanan bir tiyatro anlayışında bulunmaları nedeniyle, yaptıkları her etkiliği duyurma gereksinimi duyuyoruz. Değişim Atölyesi Oyuncuları'nın galası hakkındaki yazıyı okumanızı ve yolunuz düşerse oyunlarını izlemenizi öneririz:
Zengin Mutfağı’nın galası yapıldı
İstanbul Değişim Atölyesi Oyuncuları’nın (DAO) yeni sezondaki oyunu “Zengin Mutfağı”nın galası Nâzım Hikmet Kültür Merkezi Ruhi Su Salonu'nda yapıldı. DAO'nun sahne performansı büyük beğeni topladı.
soL (HABER MERKEZİ) İstanbul Değişim Atölyesi Oyuncuları yeni sezonda, Vasıf Öngören’in 1977’de Milliyetçi Cephe iktidarı sürecinde kaleme aldığı ve 15-16 Haziran işçi eylemlerini gündeme taşıyan “Zengin Mutfağı” adlı oyununu sahneleyecek. Oyunun galası dün gece Nâzım Hikmet Kültür Merkezi Ruhi Su Salonu’nda yapıldı. Galada, oyunun sahnelenmesinin ardından bir de kokteyl düzenlendi. Kalabalık bir seyirci topluluğu tarafından izlenen oyun büyük ilgi topladı.
Müge Saut’un yönetmenliğini üstlendiği oyunda, Nevzat Süs (Lütfü Usta), Suat Oktan (Ahmet), Halil Ersan (Selim), Müge Saut (Kız) ve Ulaş Kotan (Şoför Seyfi) rol alıyorlar.
Galaya katılan davetliler arasında bulunan tiyatro oyuncuları ve yönetmenler, Değişim Atölyesi Oyuncuları’ndan övgüyle söz ederek, Vasıf Öngören’in oyunlarındaki diyalektik anlayışını başarıyla yansıttıkları yorumunda bulundular.
15-16 Haziran olaylarının ışığında
Oyunun yönetmeni Müge Saut, sahne almadan önce seyircinin nelere güleceğini gerçekten merak ettiğini, özellikle aşçı karakterinin davranışlarıyla komedi kalıplarına uygun olduğunu söyledi. “Fakat Vasıf Öngören’in ustalığı da burada ortaya çıkıyor sanırım. Aslında normal şartlarda gülmesi gereken bir durum karşısında seyirciler, komik olana gülümseyip bir düşünce sürecine de dahil oldular. Bu da bizim istediğimiz şeydi” diyen Saut, hazırlıkları sırasında özellikle her şeyin doğal ve naif olması konusuna dikkat ettiklerini belirtti. Saut, toplumun bu doğallığı her geçen gün daha fazla özlediğini ve kendine dair birşeyler aradığını, oyunlarındaki doğallığın bu anlamda anlaşılırlık açısından büyük önem taşıdığını söyledi.
Lütfü Usta rolünü oynayan Nevzat Süs, “tarih bilincinin yok olduğu bir ortamda yaşıyoruz. Oysa tarih bizi, gelecekte nasıl davranmamız gerektiği konusunda uyarır. Bu oyun da bir tarihsel kesitte emek-sermaye çatışmasının yanında, sermaye-kontrgerilla ilişkisini anlatıyor” dedi. Süs, 8 Ekim’in Bahçelievler katliamının 30. yıldönümü olduğunu hatırlatarak, “o gün, oyundaki Selim karakteri gibilerinin, 7 TİP’li genci vahşice öldürmelerinin yıldönümü. Bununla ilgili olarak bir görsel çalışmayı salon girişine koyduk ve aslında bugünkü oyunu, biz oyuncular, yitirdiğimiz 7 TİP’li gence ithaf ettik. Biz en azından bir tiyatro topluluğu olarak kulisimizde anılarını yaşatmak istedik” dedi.
‘Artistik değil toplumsal kaygıları vardı’
Tiyatro oyuncusu ve yönetmeni Mehmet Esatoğlu, 2009 yılının Vasıf Öngören’in ölümünün yirmi beşinci yıldönümü olduğunu hatırlatarak, bu sezonda “Zengin Mutfağı” oyununu DAO ve Bursa Devlet Tiyatrosu’ sahnelemelerinin bu anlamda büyük önem taşıdığına değindi. Esatoğlu, DAO’nun “artistik” değil, “alelade” oyun kurgusunu oluşturmaya çalıştığını, bu tutumun, seyircinin konuyu hayatının bir parçası olarak algılamasını sağladığını söyledi. Lütfü Usta’yı canlandıran Nevzat Süs’ün oyunculuğunu çok başarılı bulan Esatoğlu Lütfü Usta karakterinin, “sınıf bilinci olmayan, sınıf karakterini anlık olarak görebilen” işçi olarak canlandırabilmesinin çok önemli olduğunu, bir işçinin toplumsal durumunun bilimsel olarak da böyle olduğunu söyledi. Esatoğlu, bugüne kadar izledikleri arasında, en çok Değişim Atölyesi Oyuncuları’nın “Zengin Mutfağı” yorumunu beğendiğini ifade etti.
Sinema yönetmeni Semir Aslanyürek de, oyuncuların her birinin eşit düzeyde oyunculuk sergilediğine dikkat çekerek, izleyicilerin oyunun içine girebildiğini ve bu nedenle de sıkıcı olmadığını söyledi. Aslanyürek, oyunun dramaturjisini başarılı bulduğunu belirtti.
(Kaynak: soL)