5 Ekim 2008 Pazar

Sevgi ve dostluk üzerine bir felsefe ziyafeti...

Kapağı büyütmek için üzerine TIKLAYINIZ!


Hilmi Bulunmaz
5 Ekim 2008


Sağ olsun Çiğdem İşeri, 21 Eylül 2008'de Eflatun / Platon (gerçek adı; Aristokles) tarafından yazılan Şölen kitabını getirip bana armağan etti. 1961 yılı baskısı kitabı elime alıp incelemeye başladığımda, gördüm ki kitap soluk alıyordu. Evet, tıpkı bir canlı gibi soluk alıp veriyordu. Ben altı yaşıma geldiğimde, Yükselen Matbaası'nda basılan kitap, o denli elden ele dolaşmış ki, okuyan her insanın soluğunu soluğuna eklemişti. Benim, kitabın iç evrenine daldığımı gören Çiğdem, bir arkadaşının babası olan emekli bir komiserden aldığını belirtti. "Komiser ama!..." diye eklemeden edemedi; ancak tümceyi tamamlayamadı. Oysa ben hiçbir tepki göstermemiştim. Sadece donup bakmıştım...

Elimde birkaç hafta gezinen Nikos Kazancakis'in yazdığı Yeniden Çarmıha Gerilen İsa (Khristos Ksanastavronete) kitabını bitirip, bir an önce Şölen'e katılmak istiyordum. 3 Ekim 2008'de okumak için elime aldığım 144 sayfalık kitabı aynı gün bitirdim. Kitabın kapağını açan kişiyle artık aynı kişi değildim. Değişmiştim. Dönüşmüştüm. Beş saatlik okuma sürecinde başkalaşmıştım. Platon'u bilmeme ve handiyse dilimize çevrilmiş tüm yapıtlarını okumama karşın, özellikle, kırmızı tükenmez kalemle altı çizilmiş sözleri defalarca okuyunca başkalaşmam artmıştı. Benden yıllar önce bu kitabı okuyan, hem de bir komiser, resmen bir dedektif gibi kitabı okumuş ve önemli yerlerinin altını kırmızı tükenmez kalemle çizmiş...

Altı kırmızı tükenmez kalemle çizilmiş tümceleri buraya aktarayım:


...iki insan birbirine dokununca, bilgi, dolu olandan boş olana akabilseydi! (sf. 22)

Her biri ayrı yoldan gidecek, birincisi kendisine yüz veren delikanlıya yapılması doğru saydığı her yardımı yapacak, ikincisi de kendine bilgi ve erdem getireni doğru işlerde destekleyecek, öbürü de daha iyi, daha bilgili olmayı istiyecek. (sf. 35)

"Birlik, diyor, kendi içinde ayrılan şeylerin uyuşmasıdır, tıpkı okla yay arasındaki uyuşma gibi." (sf. 38)

Hiçbir zevk de sevgiden üstün değildir. (sf.52)

...her çeşit sanat alanında sevgi her yaratmanın yaratıcısıdır. (sf. 53)

Cahil kişi güzellikten, iyilikten, akıldan yoksunken, hepsini kendisinde toplamış sanır... (sf. 65)

...sevgi her iyi olanı ve bizi mesut edeni arzulamaktır. (sf. 67)

İnsanın kendi içinde benzerlik ve uygunluk olmayınca, başkalarına da benziyemez; kimse ile dost olamaz. (sf. 115)


Şölen
Yazan: Eflatun
Çevirenler: Azra Erhat - Sabahattin Eyuboğlu
Remzi Kitabevi
İkinci baskı: 1961