Sermet Çağan (1929 Amasya - 1970 İstanbul)
Türk oyun yazarı, tiyatro yönetmeni, sahne dekorcusu ve oyuncu. Robert Kolejde okudu; Ankara ve İstanbul tiyatrolarında (Devlet Tiyatrosu, Arena Tiyatrosu, Küçük Sahne) dekoratörlük ve oyunculuk yaptı; çeşitli gazetelerde muhabir ve dış politika yazarı olarak çalıştı; daha sonra bütün bütüne tiyatro yazarlığına ve sahneye koyuculuğa yöneldi.
Sahne uygulamaları: Ah Biz Eşekler (Aziz Nesin), Suçsuzlar: Saccho ile Vanzetü, Kara Ağaçlar Altında Arzu (O’Neill), Polisler (Mrozek), Carrar Ananın Silahları (Brecht), Eskicinin Tazesi (Lorca), Ayak Bacak Fabrikası (S. Çağan). Çağan bu sahne uygulamalarında, açık biçimden yararlanan, yalın bir oyunculuk ve sahne düzeni gözeten, nesnel ve gerçekçi bir anlatım ve yorumlamaya giden özellikleriyle öne çıkar. Savaş Oyunu (Ö.Nutku’yla, 1966; Erlangen ve Nancy Uluslararası Tiyatro Şenlikleri Birincilik Ödülleri) adlı ilk oyunu dışında, Çağan, Ayak Bacak Fabrikası (1964) adlı oyunuyla kendine çağdaş Türk tiyatrosunda özgün bir yer kazandırmıştır. Erlangen Tiyatro Şenliği 4 Ödülünü’de almış olan bu çağdaş mesel, emperyalizm kıskacında siyasal darbelere açık geri bıraktırılmış Türkiye toplumunun siyasal toplumsal bir parodisini çizer; olumsuzlayıcı eleştirel bir düşünceyi diyalektik bir yöntemle uygular. Çağan’ın bir başka önemli özelliği de, Türkiye’de ilk kez bir sendika tiyatrosu olan TÖS (Türkiye Öğretmenler Sendikası) gezici tiyatro topluluğuyla birlikte Anadolu’da bir yıl etkinlik göstermiş olması ve yetiştirdiği genç kuşak tiyatro sanatçıları yoluyla çağdaş Türk tiyatrosunu etkilemiş olmasıdır. Çağan’ın Atgözü ve Türkiye 70 gibi yarım kalmış oyun çalışmaları da vardır.
tıkla: mevsimsiz